Regulamin bocznicy – Zmiany w roku 2020.
Dodane 12 stycznia 2020 przez Witold Bardziński
Można pomyśleć, skąd ten „bardziński” bierze ciągle pomysły do swojego blogu? Otóż ciągle obserwuję i słucham co się wokół mnie dzieje. Jak słyszę coś ciekawego to wprowadzam i przekazuję Państwu, a nuż się przyda… Stąd jak zaraz po Nowym Roku 2020 rozmawiałem telefonicznie z Pracownikiem UTK (żeby nie było, że mam jakieś wielkie znajomości – to pozdrawiam bardzo serdecznie Wszystkich Pracowników UTK) i między innymi usłyszałem przypomnienie, że regulamin pracy bocznicy musi być stale aktualny, pomyślałem podzielę się z Państwem tą dobrą nowiną. Jak to uaktualnianie regulaminu i planu schematycznego wygląda w praktyce? No jest z tym różnie. Jakbyśmy, np., każdą zmianę prawa mieli zapisywać jako zmianę w regulaminie to byłby kłopot, nie tylko zabierający nam czas ale pamiętajmy, że za każde uzgodnienie zmian musimy zapłacić, pójść potem do naszego Prezesa firmy, żeby zatwierdził te zmiany i te częste nasze wizyty raczej nie będą przyczyną pochwały ale raczej nagany – co chwilę łazisz z tymi zmianami, lepiej byś się zajął tym, żeby transport kolejowy przynosił nam korzyści i zyski, a nie tylko płacz i płać!
Stąd co bym Państwu radził? Owszem na bieżąco sprawdzał aktualność regulaminu, ale jak zawsze zachowywał się zdrowo rozsądkowo. Jak jest to ważna zmiana to ją wprowadzamy, a jak mniej ważna dla naszej bocznicy, to bym poczekał z jej wprowadzeniem gdy tych zmian nazbiera się więcej, taką okazją „inwentaryzacji” może być właśnie rozpoczęcie nowego roku kalendarzowego. Zobaczmy co się nam zmieniło w roku 2019?
Podstawa prawna:
1) Ustawa z dnia 28 marca 2003r. o transporcie kolejowym Dz. U. 2003 nr 86 poz. 789. Do 15 marca 2019 r. – tekst jednolity Dz.U. 2017 r. poz. 2117.), w roku 2019 zmiana i obecnie obowiązujący – tekst jednolity Dz. U. 2019 poz. 710 z późn. zm.). : .
2) Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji ( tekst jednolity Dz. U. 2015 poz. 360 z późn. zm.) – bez zmian na dzień 10 stycznia 2020 r.
3) Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 22 września 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji (Dz. U. z 2015 r. poz. 1476) – bez zmian na dzień 10 stycznia 2020 r.
4) Obwieszczenie Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego z dnia 10 lutego 2010 r. w sprawie wytycznych do opracowania regulaminu pracy bocznicy kolejowej, sporządzonego przez jej użytkownika (Dz. Urz. MI 2010. 3.8 z dnia 26 lutego 2010 r.) – bez zmian na dzień 10 stycznia 2020 r.
5) Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 10 września 1998 r. w sprawie warunków technicznych, jakimi powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 151 poz. 987 z późn. zm.) – bez zmian na dzień 10 stycznia 2020 r.
6) Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 5 czerwca 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie (Dz.U. z 2014 r. poz. 867) – bez zmian na dzień 10 stycznia 2020 r.
7) Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 16 marca 2016 r. w sprawie poważnych wypadków, wypadków i incydentów w transporcie kolejowym (Dz.U. 2016 poz. 369.) – bez zmian na dzień 10 stycznia 2020 r.
8) Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 30 grudnia 2014 r. w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz z prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych. (Dz. U. z 2015 r. poz. 46.) – bez zmian na dzień 10 stycznia 2020 r.
9) Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 20 października 2015 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie (Dz. U. z 2015 r. poz. 1744 z późn. zm.) – bez zmian na dzień 10 stycznia 2020 r.,
10) Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst jednolity Dz.U. 2017 poz. 1332 z późn. zm. ) w roku 2019 data ogłoszenia 2019-06-26 zmiana na obowiązujący (tekst jednolity Dz. U. 2019 poz. 1186). – Zalecam obserwować w 2020 roku mają być wprowadzone ważne zmiany dotyczące: legalizacji samowoli budowlanej, uproszczenia projektu budowlanego, zmniejszenia liczby dokumentów składanych przy budowie, podłączenia nowych inwestycji do sieci ciepłowniczej, wprowadzenia terminu na stwierdzenie nieważności decyzji pozwolenia na budowę i decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, braku pozwolenia na budowę dla biletomatów, wpłatomatów, paczkomatów, wzmocnienia bezpieczeństwa pożarowego.
Przewóz materiałów niebezpiecznych:
11) Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych (tekst jednolity Dz. U. 2018 poz. 169 z późn. zm.), w roku 2019 zmiana na obowiązujący (tekst jednolity z dnia 1 lutego 2019 r., Dz. U. 2019 poz. 382 z późn. zm)
12) Przepisy regulujące przewóz towarów niebezpiecznych koleją:
– Regulamin międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych (Regulamin RID) (Dz. U. z 2017 r. poz. 1355) – .) – bez zmian na dzień 10 stycznia 2020 r.,

Po zapoznaniu z powyższymi zmianami w prawie, widać jakby się nic nie działo. Ale to na bocznicach. Bo na kolei powiedzieć, że się nic nie dzieje, to tak jakby nic nie powiedzieć. Dzieje się a nawet bardzo dużo, na kolei rozumianej jako tej dużej, wchodzi w życie tak zwany „IV pakiet kolejowy” mający zrewolucjonizować przewozy pasażerskie…
Co się jednak stanie, gdy „zaskoczy” nas kontrola UTK i stwierdzi, że np., mamy Regulamin pracy bocznicy nieaktualny bo w roku 2019 zmienił się tekst jednolity Ustawy o transporcie kolejowym? Nie chce mi się wierzyć, że by to zapisywano jako jedną uwagę. Ten punkt zapisano by może jako jeden z wielu wskazanych usterek podczas kontroli. Natomiast na pewno aktualizowałbym regulamin pracy bocznicy, gdybym np. zaczął przewozić po mojej bocznicy materiały niebezpieczne (tu też obowiązująca jest zmiana w świadectwie bezpieczeństwa bocznicy) czy np. zmieniał układ torowy. Bo wyobraźmy sobie, skracamy jakiś tor nie ujmujemy tej zmiany w regulaminie i na planie schematycznym. Ustawiacz jedzie na pamięć i wjeżdża na część rozebraną toru lub na nowo usytuowany kozioł oporowy! Nieszczęście gotowe. I jeszcze ustawiacz mówi: Ja nic nie wiedziałem, że rozebraliście tor! Stąd jak to jest bardzo ważna zmiana, to należy ją zapisać jako zmianę regulaminu pracy i na planie schematycznym. Zmianę tą uzgodnimy z zarządca linii kolejowej z która nasza bocznica jest połączona, zatwierdzamy tą zmianę u Prezesa lub Dyrektora naszej firmy, następnie pracownicy drużyny manewrowej z maszynistą podpiszą nam (przypominam najlepiej czytelnie i koniecznie z datą), że zapoznali się z tymi zmianami, możemy spać spokojnie. A przypominam sen to Zdrowie! Tego Zdrówka jak najwięcej, życzy Państwu: Witold Bardziński
Fotki – Kwitnące tory 2020 – witold bardziński

.