ORION 9C160 – pojazd szynowo – drogowy cd.
Dodane 6 października 2019 przez Witold BardzińskiOstatnio odniosłem się do opisu części technicznej Oriona 9C160 – dzisiaj opiszę całą otoczkę tego pojazdu szynowo – drogowego. Zapraszam.
Na fotkach z Targów Traco 2019 – najnowocześniejsza podbijarka torów firmy – Plasser & Theurer .
No tak jak ostatnio powołałem do życia Inspektora Callahana z filmu „Brudny Harry” tak dziś musiałem ubrać biały prochowiec, lekko się przygarbić, w rękę wziąć niedopalone cygaro, lekko przymrużyć jedno oko i zacząć zadawać pytania w stylu porucznika Columbo (amerykański serial telewizyjny „Columbo”).
Na początek trafił do mnie taki e-mail:
Nasza firma, ??????? jest w posiadaniu i eksploatuje ciągnik szynowo-drogowy typu 9C160 Orion firmy Crystal Traktor Krzysztof Puławski. Pojazd posiada świadectwo Urzędu Transportu Kolejowego nr. PL ????? dopuszczające pojazd do eksploatacji. Świadectwo jest ważne bezterminowo.
Obecnie zbliża się termin przeprowadzenia przeglądu okresowego ?? i w związku z tym poszukujemy solidnego i zaufanego partnera, który podjąłby się taki przegląd przeprowadzić oraz w przypadku podjęcia współpracy zostać naszym stałym partnerem serwisowym dla w/w pojazdu.
Jeśli posiadają państwo stosowne uprawnienia oraz są zainteresowani podjęciem stałej współpracy z naszą firmą, bardzo proszę o kontakt. Dane do kontaktu w stopce.
Ponieważ jesteście Państwo znaną i doświadczoną firmą na rynku, a mimo to nie będziecie zainteresowani współpracą, bardzo proszę o polecenie równie rzetelnego wykonawcy tych bardzo specyficznych usług, jak przeglądy pojazdów drogowo-szynowych.
Nadmienię jeszcze, że w związku z upadłością producenta w/w pojazdu z pewnością więcej posiadaczy pojazdu Orion będzie poszukiwało odpowiedzialnego wykonawcy przeglądów serwisowych, w tym znana mi firma partnerska ??????, więc jeśli zdecydujecie się Państwo przeprowadzić wymagany przegląd, będę Państwa usługi serdecznie polecał.
Wszelkie dane techniczne i świadectwa pojazdu będą do Państwa dyspozycji, jeśli wykażecie Państwo zainteresowanie ofertą.
Z poważaniem,
???
No dobrze, jak prawdziwy Columbo, pukam i pytam Producenta:
Witam serdecznie, mam pytanie, czy jesteście Państwo w upadłości? A jak tak, to proszę odpowiedzieć co z firmami które eksploatują Państwa pojazdy, chodzi mi o przeglądy, kto je wykonuje bądź będzie wykonywał.
Dostaję odpowiedź:
„podmiot produkujący traktory rolnicze i pojazdy specjalne nie jest podmiotem w upadłości. Realizujemy ambitne zlecenia na pojazdy szynowo – drogowe z wieloma firmami na rynku Polskim i zagranicznym. Działania serwisowe są rzetelnie realizowane przez naszą firmę dla wszystkich pojazdów marki CRYSTAL TRAKTOR”
Wstaję, strzepuję biały prochowiec, wsuwam do ust nadpalone cygaro, podchodzę do drzwi, jak bym miał już o nic nie pytać, ale jednak się odwracam, wyjmuję powoli cygaro i pytam:
To nie rozumiem, ściągam Wasz KRS i jest ogłoszenie o upadłości. Jak to mam rozumieć?
Proszę o odpowiedź, dziękuję, pozdrawiam:
To pytanie pozostaje jednak bez odpowiedzi. Dlatego tak jak zawsze piszę na handlu to ja się za bardzo nie znam i chyba nasz powracający w tej opowieści Porucznik również nie, zaprzestańmy więc tego „dochodzenia” a zajmijmy się bardziej sprawami eksploatacji w ogóle pojazdów szynowo -drogowych i wykorzystaniu ich w pracy manewrowej.
Jedno nam już się wyjaśniło pojazdy te muszą więc posiadać Świadectwo typu, w związku z tym również dokumentację systemu utrzymania – DSU i Instrukcje dla prowadzących pojazdy kolejowe oraz Przepisy wewnętrzne określające zasady i wymagania oraz warunki techniczne eksploatacji i utrzymania pojazdów szynowo – drogowych.
Rozmawiałem również z Panem Krzysztofem, pozdrawiam serdecznie (Panie Krzysztofie proszę się trochę oszczędzać idzie jesień i to nie tylko przez park („Idzie jesień przez park” niezapomniana piosenka Krzysztofa Klenczona. W Sopocie czyli zaraz obok Targów Kolejnictwa jest ulica nazwana imieniem i nazwiskiem tego Piosenkarza) – ciepłe pozdrowionka) na moje pytanie dotyczące wjazdów tych pojazdów na tory zdawczo – odbiorcze należące do infrastruktury PKP PLK S.A., otrzymałem odpowiedź:
Sprawę tą reguluje Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 30 grudnia 2014 r. w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz z prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych. (Dz. U. z 2015 r. poz. 46.).
W załączniku nr 1 ustęp 10 – Prowadzący pociągi lub pojazdy kolejowe pkt. V ppkt. 5 czytamy:
Osoby uprawnione do wykonywania czynności na stanowisku prowadzącego pociągi lub pojazdy kolejowe w specjalności prowadzący pojazdy kolejowe specjalne, które nie są przeznaczone do samodzielnej jazdy po czynnych torach kolejowych, mogą prowadzić te pojazdy po torach czynnych jedynie w zakresie niezbędnym do wykonywania manewrów oraz przemieszczania pojazdu kolejowego do miejsca wykonywania pracy.
Pan Krzysztof zwrócił również uwagę, że w tym czasie nie należy włączać lamp sygnalizatorów świetlnych tzw. kogutów na pojazdach, związane to jest z mogącym wprowadzać w błąd sygnałem dawanym przez semafory.
Zwróćcie Państwo uwagę, do jazdy po czynnych torach kolejowych trzeba mieć uprawnienia prowadzącego pociągi lub pojazdy kolejowe w specjalności prowadzący pojazdy kolejowe specjalne, które nie są przeznaczone do samodzielnej jazdy po czynnych torach kolejowych! Stąd sugestia, że mogą te pojazdy prowadzić manewrowy czy ustawiacz może być myląca, zalecałbym raczej żeby pojazd prowadziła osoba posiadająca uprawnienia do wykonywania czynności na stanowisku prowadzącego pociągi lub pojazdy kolejowe w specjalności prowadzący pojazdy kolejowe specjalne, a prowadzeniem manewrów zajmowała się drużyna manewrowa.
Dalej pytałem kolegę Mirka (Mirku i przy okazji Darku, pozdrawiam serdecznie) jak się sprawuje u nich pojazd ORION? Otrzymałem odpowiedź:
– Witku, u nas nie ma takiego pojazdu?
– Jak nie ma? Słyszałem, że eksploatujecie?
– E, były takie przymiarki, mieliśmy na okres próbny tak około miesiąca, ale ostatecznie zrezygnowano z tego pomysłu. Ja i Darek od początku nie byliśmy tym zachwyceni, widzieliśmy kłopoty i takie kłopoty były.
– To o co chodziło, na razie miałem super opinie.
– Na małych bocznicach tak, zgadzam się, może ten pojazd być dobrym rozwiązaniem, ale nie u nas. Znasz zresztą naszą bocznicę duże promile wzniesień i wiadomo też spadków, u nas też nie masz kilku wagonów dziennie, że spokojnie sobie to porozstawiasz…
– No to czym robicie manewry?
– Dalej SM 42, spokojnie i przede wszystkim bezpiecznie!
No dobrze więc, czy z tą Nagrodą się pośpieszyłem? Nie proszę Państwa, ja nie oceniam producenta pod względem organizacyjnym, prawnym itd., ja oceniłem produkt, oceniłem – pojazd szynowo – drogowy ORION 9C160 jako – twardy i nieustępliwy niech tak zostanie, a Państwo?
Zanim się Państwo zdecydujecie na zakup radzę wcielcie się w rolę porucznika Columbo, albo tak jak firma Mirka i Darka zróbcie pierw próbę, porozmawiajcie Państwo z zarządcą linii kolejowej od której oddziela się Państwa bocznica i wtedy dopiero podejmijcie decyzję. Tylko wtedy będziecie Państwo spokojnie mogli zasnąć, a sen wiadomo to Zdrowie, a jak Zdrowie, to wiadomo WB, który Życzy go Państwu jak najwięcej.
WB.
Na fotkach z Targów Traco 2019 – najnowocześniejsza podbijarka torów firmy – Plasser & Theurer
Fotki wykonał – witold bardziński