Kurs Toromistrza – cz. 2

Dodane 9 grudnia 2018 przez Witold Bardziński

Ostatnio opisałem organizowany kurs toromistrza dla zarządców bocznic kolejowych. Dziś napiszę o organizowanym kursie toromistrza dla grupy podstawowej. Nie znaczy to jednak, że nabyte umiejętności po tym kursie będą mniejsze. Zapraszam.

Dzień dobry Szanownemu Państwu, czytam ostatnio smutne wiadomości i to dotyczące w branży którą się zajmuję od przeszło 30 lat jako firma prywatna. Mojej firmy, ta trudna sytuacja bezpośrednio nie dotyczy, ale żal mi jest tych pracowników i tych właścicieli firm, którzy uwierzyli w to, że na modernizacji kolei można dobrze zarobić.

Wczoraj pracownicy (6 grudnia 2018 r.), którym pracodawcy są winni pieniądze, a pracodawcom główna firma wykonawcza, zablokowali samochodami, ciągnikami tory magistrali kolejowej, żeby zwrócić uwagę na swój problem. Tym problemem są zaległe wypłaty, a tu zbliżają się Święta, czy wieczorny św. Mikołaj. Chociaż zauważyłem, że moja Kochana Wnusia z coraz większą uwagą przypatruje się Mikołajowi, to może jeszcze trochę czasu minie, że Mikołaj bez finansów rodziców, babć i dziadków to nie tak za bardzo…. Niedługo się przekona, że wiadomości w TV, to też nie ma co za bardzo wierzyć, na każdym kanale mówią tą samą wiadomość a jednak inaczej… W jednym dzienniku zobaczymy uśmiechnięte twarze polityków i usłyszymy, że wszystko jest dobrze, że jakieś zaległości po „ucieczce” generalnego zagranicznego wykonawcy niby są (90 milionów) ale już wypłacono 70 milionów!!! A w drugiej „telewizornii” – płacz i bezsilność ludzkiej tragedii…

Większość Szanownego Państwa wie, że powyższe trudności wzięły się stąd, że dużo kontraktów było zawieranych w czasach gdy dla przykładu typową nawierzchnię stalową rozjazdu Rz-S49-190-1:9 kupowaliśmy za 60 tysiaków, dzisiaj przeszło 100 tysiaków. Jak kupuje się jeden taki rozjazd to jeszcze pół biedy, ale jak modernizuje się linie kolejową gdy tych rozjazdów mamy już kilkadziesiąt a to jeszcze nie takich jak ja napisałem powyżej, ale takich o promieniu 1 200. Wtedy jest on już zbudowany z szyn typu S60 ma skos 1:18,5 i gdy rozjazd  Rz-S49-190-1:9 ma długość 27 metrów to rozjazd Rz 60E1-1200-1:18,5 ma długość 67 metrów ale po tym rozjeździe na wprost nasz kochany Narodowy Pendolino może jechać z prędkością 250 km/h!!! A wiadomo do tego dochodzą szyny, podkłady no i pracownicy, którzy też chcą zarabiać więcej. Nawet nie obrażając, przybywający pracownicy za wschodniej granicy za mniej jak 30 zł za 1 godzinę nie podejmą się pracy… a to jeszcze jakiej pracy? Raz upał, raz deszcz, czasami (bo teraz ostatnimi laty rzadkość) śnieg….

Tak, tak, Szanowni Państwo decydując się na kurs toromistrza w zakresie podstawowym musicie się liczyć właśnie z takimi warunkami atmosferycznymi i pracą gdzie podlegający waszym poleceniom będą w dużej części pracownicy za Wschodniej granicy. Oczywiście nie tylko, ale praca na torach do lekkich nie należy. A duża część młodzieży często zamiast wybrać ciężką pracę dla wybudowania swej „klaty” jak przykładowo przebywający niedaleko bo w Katowicach na Szczycie Klimatycznym Arnold Schwarzenegger prawdopodobnie nie polecał by siłowni gdzie oprócz wydanych 30 zł jesteście w zamkniętym pomieszczeniu i chociaż może jakiś klimat jest, ale to nie ten o który chodzi Arnoldowi S. Bo co innego praca na wolnym powietrzu gdzie czasami świeci słonko i to tak mocno jak w mijającym roku, to też oprócz tego, że zarobimy 30 zł za godzinę to zbudujemy sobie piękną klatę no i jeszcze dopieścimy naturalnym słonkiem!

A na siłowni? Nie dosyć, że wydamy na siłowni 30 zł, plus 20 zł za solarium, plus wydatek na jakieś „proteiny” (mielone dżownice i glizdy w tabletkach), plus napój energetyczny zawierający 30% żelaza i 25% magnezu (woda z przedwojennego stalowego zbiornika gdzie wrzucono stare głośniki z magnesami), a wszystko po to, żeby taki to, oto „siłacz” mógł tą całą energię spalić i mieć tą wymarzoną klatę, co tak się podobają tym dziewczynom co mają… och, och, „bardziński” odpuść wreszcie… odpuść dziadku!!! No dobra co z tym kursem toromistrza!!!

Uczestnicy kursu nauczą się – zasad budowy toru kolejowego, organizacji robót torowych, zasad tyczenia osi torów i rozjazdów, zasad niwelacji toru i terenu, analizy zmian stanu naprężeń w tokach szynowych, oględzin rozjazdów, budowy i regulacji zamknięć nastawczych, zasad podbijania torów i rozjazdów, dokonywania bieżących napraw i czynności utrzymaniowych nawierzchni kolejowej, dokonywania stosownych pomiarów i obliczania strzałek łuków, zasad dokonywania kontroli stanu torów, rozjazdów i budowli kolejowych oraz związanych z tym pomiarów, zasad osłaniania sygnałami i prowadzenia robót związanych z budową i utrzymaniem podtorza i nawierzchni budowli i urządzeń kolejowych, budowy i działania sprzętu i maszyn oraz ręcznych narzędzi do robót torowych, budowy, zasad działania i napraw rozjazdów kolejowych, zasad dokonywania odbioru robót nawierzchniowych, zasad dokonywania badań defektoskopowych, zasad i kryteriów określania stopnia zużycia i przydatności elementów nawierzchni kolejowej, zasad i zakresu przygotowania kolei do pracy w warunkach zimowych, sygnalizacji kolejowej i techniki ruchu, budowy, zasad działania i obsługi urządzeń sterowania ruchem i łączności kolejowej, zasad ochrony przeciwpożarowej oraz posługiwania się sprzętem przeciwpożarowym, zasad postępowania w razie wypadku kolejowego oraz uszkodzenia toru, podtorza, budowli i urządzeń kolejowych, zagrażającego bezpieczeństwu ruchu, sposobów udzielania pierwszej pomocy w razie wypadków z ludźmi, zasad składowania elementów nawierzchni kolejowej…

Oczywiście nie miną uczestników kursu zajęcia praktyczne z pomiarem torów najnowszymi toromierzami, a też godzinami spędzonymi przed ekranem komputera, żeby te pomiary przeanalizować. Również na podstawie zdjęć będzie trzeba przeanalizować rodzaj usterki z wydaniem decyzji czy ta usterka zagraża bezpieczeństwu ruchu, czy należy ją natychmiast usunąć czy jeszcze obserwować? Również w ramach zajęć będzie prowadzony pomiar geodezyjny, też zajęcia praktyczne w oparciu o najnowsze niwelatory itd., itp., po prostu zajęcia również jak dla grupy zarządzającej bocznicami kolejowymi.

Tylko pamiętać należy, że grupa ta będzie już miała pod sobą pracowników, od tych toromistrzów wymagane już będzie wykonanie prac w taki sposób, żeby pociągi po infrastrukturze którą oni będą nadzorować jeździły bezpiecznie. Stąd od nich wymagane będzie:

Wariant A

Wykształcenie – co najmniej średnie po ukończeniu kształcenia w zawodach lub na kierunkach, w których programy nauczania zawierają zagadnienia z zakresu budowy nawierzchni kolejowej lub budownictwa oraz po uzyskaniu odpowiednio tytułu zawodowego technika, świadectwa potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie na poziomie technika, dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe na poziomie technika lub dyplomu ukończenia studiów wyższych.

Zawodowy staż pracy – rok przy budowie, naprawie lub utrzymaniu nawierzchni kolejowej oraz odbycie przygotowania zawodowego.

Wariant B

Wykształcenie – zasadnicze zawodowe po ukończeniu kształcenia w zawodach, w których programy nauczania zawierają zagadnienia z zakresu budowy nawierzchni kolejowej lub budownictwa, po uzyskaniu dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe na poziomie zasadniczym.

Zawodowy staż pracy – 2 lata przy budowie, naprawie lub utrzymaniu nawierzchni kolejowej oraz odbycie przygotowania zawodowego.

Wariant C

Wykształcenie – co najmniej zasadnicze zawodowe.

Zawodowy staż pracy – 3 lata przy budowie, naprawie lub utrzymaniu nawierzchni kolejowej oraz odbycie przygotowania zawodowego.

Zresztą, zapraszam do kontaktów ewentualnych kandydatów, kierownik kursu oceni Państwa kwalifikacje i podejmie decyzje.

Zapraszam, służę informacjami: Witold Bardziński

 

Na koniec Państwu również Życzę dużo zdrówka i proszę bardzo o to Zdrówko dla „Naszej” Leny Kmiecik, Córeczce Pana Piotra, jednego z Naszej Braci Kolejarskiej i przypominam, jak będziemy rozliczać swój podatek, czy namówieni przez nas znajomi, wskazujmy w nim cel naszego 1 %:

Fundacja: „Na ratunek dzieciom z chorobą nowotworową” nr KRS-u: 86210 cel szczegółowy: Lena Kmiecik.

W imieniu Pana Piotra oraz własnym dziękuje: witold bardziński

Ps. Fotki z Obchodu bocznicy – 06 grudnia 2018 r. – wykonał: witold bardziński

,