Blog Witolda Bardzińskiego – „Zrób to sam” – Regulamin pracy bocznicy kolejowej – część 9.
Dodane 14 października 2018 przez Witold BardzińskiWróćmy do opracowywania Regulaminu pracy bocznicy kolejowej, dzisiaj zajmijmy się punktami od 2.7. Uzależnienie zwrotnic, rozjazdów i wykolejnic do punktu – 2.11. Przejazdy kolejowe i przejścia dla pieszych w poziomie szyn.
Dzień dobry, Szanownemu Państwu. Mam nadzieję, że humorki dopisują wszak pogoda śliczna i jeszcze ma być tak parę dni, wykorzystajmy to jakoś konstruktywnie. To znaczy jak? Myślę jakiś spacerek z rodziną na świeżym powietrzu, czy jakiś wyjazd w ładne okolice, żeby naładować baterie chyba już tymi naprawdę ostatnimi dniami w tym roku co możemy pochodzić w krótkich rękawkach. A gdy już naładujemy nasze słoneczne baterie po przerwie wakacyjnej proponuję powrócić do cyklu „Zrób to sam”.
No ale do rzeczy. Z „naszym” Regulaminem rozstaliśmy się 24 czerwca częścią 7, którą źle policzyłem bo powinna być częścią 8. Dwa razy 10 i 17 czerwca napisałem pomyłkowo, że są to części 6. Stąd dziś jest to część 9. Ale, że to czerwiec, wiecie Państwo – wakacje i tak dalej, to proszę wybaczyć mi ten błąd. Zakończyliśmy na punkcie 2.5. Rodzaje i typy rozjazdów oraz skrzyżowań torów, położenie zasadnicze rozjazdów w torach, sposób przestawiania zwrotnic rozjazdów. Dzisiaj więc zaczynamy od punktu 2.6.
2.6. Wykolejnice, ich położenie zasadnicze i sposób ich nastawiania.
W którym to punkcie piszemy zgodnie z sytuacją na naszej bocznicy! Ja podam przykładowy zapis jednej z bocznic:
Na bocznicy zamontowano podwójną wykolejnicę: nr 1 w rozjeździe nr 7.
Położenie zasadnicze wykolejnicy: nałożone na tor.
Przestawiana jest ręcznie przez pracowników drużyny manewrowej.
Utrzymanie i konserwacja wykolejnicy nr 1 i zamka kluczowego należy do uprawnionego pracownika użytkownika bocznicy.
Kolejny punkt:
2.7. Uzależnienie zwrotnic, rozjazdów i wykolejnic.
Z uwagą jak powyżej – W którym to punkcie piszemy zgodnie z sytuacją na naszej bocznicy! Ja podam przykładowy zapis jednej z bocznic (nazwy miejscowości przypadkowe):
Na terenie bocznicy występuje następujące uzależnienie: zwrotnica: rozjazdu nr 6 od której odgałęzia się bocznica w torze szlakowym Gliwice – Bojków Towarowy jest uzależniona z podwójna wykolejnicą Wk 1 zamontowaną w rozjeździe nr 7.
Kolejny punkt:
2.8. Przyporządkowanie zwrotnic, rozjazdów i wykolejnic do okręgów nastawczych.
Z uwagą jak wcześniej – W którym to punkcie piszemy zgodnie z sytuacją na naszej bocznicy! Ja podaję przykładowy zapis jednej z bocznic:
Bocznica nie posiada posterunków technicznych.
Kolejny punkt:
2.9. Urządzenia zabezpieczenia i sterowania ruchem kolejowym.
Z uwagą jak wcześniej – W którym to punkcie piszemy zgodnie z sytuacją na naszej bocznicy! Ja podaję przykładowy zapis jednej z bocznic:
Na terenie bocznicy znajdują się dwa zamki kluczowe: wykolejnicowy (Wk 1), trzpieniowy zwrotnicowy w zwrotnicy rozjazdu nr 7, zabezpieczające możliwość ich przestawienia przez nieuprawnione osoby.
Tory i rozjazdy na terenie bocznicy nie posiadają izolacji torowej.
Bocznica nie posiada semaforów tarcz manewrowych.
Utrzymanie i konserwacja zamka wykolejnicy Wk 1 i zamka trzpieniowego zwrotnicy nr 7 należy do pracownika zatrudnionego (z użytkownikiem bocznicy) na podstawie odrębnej umowy.
Kolejny punkt:
2.10. Kolejowe obiekty inżynieryjne.
Z uwagą jak wcześniej – W którym to punkcie piszemy zgodnie z sytuacją na naszej bocznicy! Ja podaję przykładowy zapis jednej z bocznic:
Bocznica nie posiada obiektów inżynieryjnych.
Lub jeżeli jest taka sytuacja wpisujemy przykładowo:
Przepust w km. 0.063 toru nr. 7
A tutaj trochę się zastanówmy bo część z Państwa może nie znać jakie są obiekty inżynieryjne na infrastrukturze kolejowej, podaję za literaturą:
Do budowli inżynierskich zalicza się mosty, wiadukty, przepusty, tunele, i mury oporowe.
Kolejny punkt:
- Przejazdy kolejowe i przejścia dla pieszych w poziomie szyn.
Z uwagą jak wcześniej – W którym to punkcie piszemy zgodnie z sytuacją na naszej bocznicy! Ja podaję przykładowy zapis jednej z bocznic:
Lp. | Nr
identyf. przejazd. |
Kat.
przej. |
strzeż/
niestrzeż. |
Skrzyżowanie
z torem: |
Skrzyż.
z drogą nr: |
Oznakowanie | |
nr: | km: | ||||||
1. | 01-D-0.200 | D | niestrzeżony | 113b | 0.200 | Zakładowa | B-20; G-3 |
2. | 02-D-0.020 | D | niestrzeżony | 112 | 0.020 | Zakładowa | B-20; G-3 |
3. | 02-D-0.020 | D | niestrzeżony | 113 | 0.020 | Zakładowa | B-20; G-3 |
4. | 03-D-0.082 | D | niestrzeżony | 112 | 0.082 | Zakładowa | B-20; G-3 |
5. | 03-D-0.082 | D | niestrzeżony | 113 | 0.083 | Zakładowa | B-20; G-3 |
B-20 STOP; G-3 Krzyż św. Andrzeja przed przejazdem kolejowym jednotorowym;
Oprócz danych podstawowych, ostatnio dodaję nr. identyfikacyjny przejazdu. Muszę Państwa rozczarować, nie wymyślił tego „bardziński”. Od pewnego czasu wprowadzili to „starsi bracia” z PKP PLK S.A., ma to na celu bardzo szybką identyfikację przejazdu jak dojdzie na nim do jakiegokolwiek zdarzenia, odpukać w niemalowane np. wypadku. Podany nr przejazdu mamy podany również np. na odwrotnej stronie znaku – krzyża św. Andrzeja jest tam podany również nr telefonu. Ułatwia to bardzo szybkie udzielenie koniecznej pomocy w razie zdarzenia, ale nie tylko, gdybyśmy zauważyli np. na takim przejeździe, że jest on wg. nas uszkodzony – np. oderwany częściowo element stalowego ogranicznika płyty przejazdowej, zadzwońmy pod podany numer lub nawet pod numer alarmowy 112 nie czekajmy aż coś się wydarzy. Tak jak się wydarzyło ostatnio może nie na przejeździe, ale na Słowacji, gdzie pędzący w swoich samochodach „polscy kierowcy” doprowadzili do zabicia niewinnego człowieka!!! W tym całym zdarzeniu brał udział podobno znany „bloger” motoryzacyjny, który prowadził swoim (przepraszam, nie swoim, a użyczonym do testów) Mercedesie, co miał silnik o większej pojemności jak nie mają niektóre z naszych lokomotyw na bocznicach, jadąc z prędkością o wiele większą jak pozwalały na to przepisy, przekraczając linie podwójną ciągłą, przewodził grupie jadących zanim kolejnych wypasionych w podobne silniki samochodom. No i drugi samochód marki Ferrari za tym „blogierem” zaczął nagle hamować jak zauważył jadącego prawidłowo z Rodziną Słowackiego Kierowcę, kierowca trzeciego samochodu marki Porsche jadący na tą „polską eskapadę” kierowca już nie zdążył, uderzył w tył drugiego „polskiego” kierowcy, a następnie doprowadził do zderzenia ze Słowackim samochodem! Zabił! Niewinnego! Człowieka! Słowaka! Ojca Rodziny! Wstyd „panowie”! Nie wstyd, a hańba, wielka hańba!!!
Nie, nie, nie! Nie będę się dalej nakręcał! Ale proponuje solidaryzujmy się w sytuacjach jak widzimy takie sytuacje. Jak widzimy, że ktoś pędzi jak wariat nie tylko łamiąc wszystkie przepisy, ale zagrażając naszemu zdrowiu i życiu, czasami nawet zdrowiu i życiu całej naszej rodziny! Telefonujmy na numer 112!!! To nie jest kapowanie! Nie telefonując, możemy być „cichymi” udziałowcami nawet w zabiciu! W zabiciu Człowieka!
Ale się nakręciłem? Wybaczcie mi Państwo… może to już ten mój wiek… wiek w którym, gdy ma się dzieci i wnuki, patrzy się z perspektywy bliższej – Nieba! Uważam jednak, że dziś jest w naszej świadomości za dużo agresji wynikającej między innymi z czytania, nawet nieczytania, a oglądania takich programów w telewizji czy oglądania takich blogów jak opisanego powyżej „blogiera motoryzacyjnego”, że zapominamy się w tym szaleńczym pędzie o pięknie życia i jego wartościach. A czy istnieje jeszcze taki świat jak go opisuje w swojej książce: „nagi sad” – wiesław masłowski?…
Bardzo dużo zdrówka życzę Szanownemu Państwu! Dużo zdrówka też życzę, „Naszej” Lenie Kmiecik, Córeczce Pana Piotra, jednego z Naszej Braci Kolejarskiej i przypominam i będę przypominał tak do 30 kwietnia 2019 roku, jak będziemy rozliczać swój podatek, czy namówieni przez nas znajomi, wskazujmy w nim cel naszego 1 %:
Fundacja: „Na ratunek dzieciom z chorobą nowotworową” nr KRS-u: 86210 cel szczegółowy: Lena Kmiecik.
W imieniu Pana Piotra oraz własnym dziękuje: witold bardziński
Ps. Fotki z „Archiwum – foto bocznice” – witold bardziński.
.