Blog Witolda Bardzińskiego – Jedziemy na wakacje, zamykamy bramę naszej bocznicy.

Dodane 30 lipca 2018 przez Witold Bardziński

No dobrze, My tak sobie gadu, gadu o wyjeździe na wakacje, a nie powiedzieliśmy sobie jak spokojnie wypoczywać? Nie myśląc o tym czy zamknęliśmy bramę wjazdową na bocznicę i czy robiliśmy to prawidłowo. Zapraszam:

Oczywiście Szanowni Państwo trochę żartuję, ale proponuję taki temat ustawiania tarcz D-1. Czyli zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji ( tekst jednolity Dz. U. 2015 poz. 360 z późn. zm.), §91 ustęp 4. Sygnał D 1   „Stój” dawany tarczą zatrzymania D 1 stosuje się do oznaczenia miejsca, w którym z jakichkolwiek powodów konieczne jest zatrzymania pociągu lub manewrującego składu, a w tym miejscu nie ma semafora ani sygnału zamknięcia toru lub na sygnalizatorze tam ustawionym nie da się nastawić sygnału zabraniającego jazdy, a w szczególności:

1. Jeżeli stan toru lub jakakolwiek przeszkoda zagraża bezpieczeństwu ruchu kolejowego;

2. (uchylony);

3. Jeżeli na semaforze lub tarczy zaporowej nie można z powrotem nastawić sygnału „Stój”,

4. Jeżeli czasowo brak semafora;

5. W razie zamknięcia toru szlakowego lub stacyjnego albo jego części…

Tyle ogólnie przepisy, ale z mojej praktyki widzę, że niektórzy użytkownicy bocznic na zamkniętej bramie umieszczają tarczę zatrzymania D 1 (takich bocznic jest zdecydowana większość), a niektórzy stosują sygnał Z 1 „Stój”. Ja też bardziej optuję, za tym rozwiązaniem umieszczania na bramach Sygnału D 1 „Stój” dlatego, że tak jak w powołaniu na powyższy cytat, tarczę D 1 stosujemy w sytuacji „jakiegokolwiek powodu” natomiast sygnał Z 1 ma te miejsca bardziej szczegółowo określone i odnoszące się raczej do kozłów oporowych, wag pomostowych, obrotnic, wykolejnic czy tarcz zaporowych. Stąd ustawianiu sygnału Z 1 „Stój” na tarczach zaporowych proponuję zająć się oddzielnie.

Jak praktycznie umieścić na bramie sygnał D 1 „Stój” dawany tarczą zatrzymania D 1? Różnie to jest stosowane, niektórzy z Państwa mają tą tarczę podzieloną pośrodku na dwie połówki bramy, jak bramy są zamknięte, tarcza stanowi jedną całość i wskazuje sygnał „Stój”, to samo odnosi się jak umieścimy po 1 tarczy na każdej z połówek bram. Oczywiście możemy się pokusić o filozofię i napisać pracę doktorską na temat umieszczania tej tarczy na bramach… bo jeżeli ma być tarcza usytuowana w osi toru to brama dwuskrzydłowa powinna mieć oś połączenia w środku toru i wtedy tarcza D 1 również będzie w jego środku. Filozofię na torach zostawmy najlepiej na wakacyjne dysputy, przy zimnym piwku na słonecznej plaży – tylko uważajcie Państwo! Nie przesadzajcie z tym piwkiem, jak za dużo piwka w głowie nie właźcie do wody bo się Wam kierunki mogą pomylić i zamiast wypłynąć w pobliżu swojej bezpiecznej przystani zwanej drugą ukochaną połową lub zwanej największym szczęściem, wypłyniecie na „wód głębię Oceanu” i przypłyniecie w nie daj Boże objęcia np. długowłosej blond Szwedki. Tak, że jak sprawę trzeźwości przed wejściem do Morza mamy rozwiązaną, to powiem, że jak umieścimy po jednej tarczy D 1 na każdej połówce z bram to też będzie dobrze, bo wyobraźmy sobie, że jedną z połówek, nie otworzymy albo, źle otworzymy, albo zamknie ją nam szalejący wiatr przed burzą to maszynista zobaczy tarczę D 1 i dalej nie pojedzie! I właśnie dlatego maszynistów nie uczą filozofii, widzi Maszynista tarczę D 1 zatrzymuje pociąg!!! Powiem więcej widzi pół tarczy – zatrzymuje pociąg!!! Bo traktuje ten sygnał jako sygnał wątpliwy i ze względu na bezpieczeństwo, włącza nagłe hamowanie!

Co to jest nagłe hamowanie? To taki przykład jak jedziemy sobie na wakacje autem czy wracamy – noga bardziej na hamulcu jak na gazie, a widzimy wątpliwą sytuację na drodze, np., wyprzedza nas ktoś trzymając w jednej ręce telefon komórkowy (tłumacząc teściowej, że ją też bardzo kocha, ale naprawdę nie mógł ją wziąć z sobą bo ma 2 osobowe Porsche) a w drugiej ręce trzyma Red Bula!!! Musimy uważać, najlepiej zatrzymać się na najbliższym parkingu i odpocząć bo może to jakieś zwidy ze zmęczenia podróżą. No ale jak jedziemy za takim gościem samochodem a jemu dzwoni telefon, patrzy, a to telefonuje teściowa! A on bach, wyrzuca ten telefon z 2 osobowego Porsche bo nie dosyć, że nie ma tam siedzeń z tyłu to jeszcze nie ma dachu!!! No to wtedy widząc jak ten telefon leci w kierunku naszego auta gdzie jedziemy razem z całą rodziną, to znaczy z teściową też,  włączmy wtedy hamowanie nagłe. Nie gaz!!! Tylko hamulec naciskamy do dechy!!!

No ale wracajmy do tematu – Umieśćmy na bramie sygnał D 1 „Stój” dawany tarczą zatrzymania D 1 i spokojnie ruszajmy na wakacje!!!

A tym którzy zostają w robocie albo już wrócili do pracy, przypominam o właściwym osygnalizowaniu robót torowych, zapoznajmy się z Przepisami obowiązującymi na bocznicy, pamiętajmy, że sygnał D 1 „Stój” dawany tarczą zatrzymania D 1 jest podstawowym sygnałem zabezpieczających bezpieczne prowadzenie prac. Tarczę tą umieszczamy w osi toru poprzez wbicie ostro zakończonej nóżki tarczy w podsypkę między podkładami, lub niektórzy mają specjalnie wykonane mocowania np. do szyny. Też nie poruszałbym tu filozofii na temat umieszczania tej tarczy w osi toru czy na szynie, najważniejsze żeby była tak zamocowana, żeby nam się nie przewróciła i spadła na ziemię.

Gdzie jeszcze można a nawet należy umieścić tarczę D 1? Też możemy ją zastosować w zabezpieczeniu przed nieuprawnionym wjazdem pociągów (wiem, wiem, że niektórych z Państwa to męczy, po bocznicy w większości przypadków nie poruszają się pociągi tylko składy manewrowe!!! Wiem i duża część z Państwa to wie, ale duża część czytelników Blogu nie zna tych różnic, stąd te określenie – pociągu), bo np. na torze tym gdy tarcza jest podniesiona odbywają się manewry wagonów za pomocą przeciągarek. Gdy tarcza jest położona wtedy można wjechać na tor np. z wagonami pod załadunek czy załadowanymi. Tak jak powołałem się na Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji ( tekst jednolity Dz. U. 2015 poz. 360 z późn. zm.), §91 ustęp 4. Sygnał D 1   „Stój” dawany tarczą zatrzymania D 1 stosuje się do oznaczenia miejsca, w którym z jakichkolwiek powodów konieczne jest zatrzymania pociągu lub manewrującego składu, to stosujcie Państwo to rozwiązanie. Właśnie dla takiego przykładu na zdjęciach otrzymanych od Pana Krzysztofa (bardzo dzięki!!!), możemy wykonać taką tarczę. Polecam to rozwiązanie.

Szanowni Państwo, już prawie środek wakacji, wypoczywajcie!!! Wypoczywaj Irku, Jacku i wszyscy Państwo, dużo słonka nie marudźmy, że za gorąco, jak gorąco, to do cienia, zimne piwko i może jakaś książka? Nie znam Państwa upodobań. Jeżeli jednak ktoś interesuje się nawierzchnia kolejową, proponuje najnowsze wydanie :  Zagrożenia w nawierzchni kolejowej – Pana Profesora Henryka Bałucha. Znowu dzięki Irkowi (bardzo dzięki!!!), zamówiłem w promocyjnej cenie kilkadziesiąt sztuk tej pozycji, będę chciał rozdać znajomym z braci kolejarskiej na bocznicach kolejowych. Jeżeli, ktoś z Państwa, uważa, że mogę go pominąć, a chce dostać taką książkę, proszę o telefon to się umówimy. Dlaczego? Wystarczy przecież wysłać? Tak, fajnie się mówi ale u nas obowiązuje już RODO! To znaczy ja poznaję Państwa nazwisko, które musze schować najlepiej w szafie pancernej jak mają największe banki Świata, a jeszcze lepiej aby to wszystko było w schronie takim przeciw uderzeniu bomby atomowej. Stąd lepiej zadzwonić powiedzieć np.; Cześć Witek! Nazywam się Janek, obiecujesz na Blogu książkę Pana Profesora Henryka Bałucha mógłbyś mi ją dać. Nie ma sprawy odpowiadam: zaproponuj miejsce spotkania??? Jak chcesz to może być też u mnie w biurze. Nazwiska proszę nie podawaj, podaj na spotkaniu hasło „W Paryżu najlepsze kasztany są na placu Pigalle”, ja odpowiem „Zuzanna lubi je tylko jesienią”, a wtedy Państwo odpowiecie „Przesyła Ci świeżą partię”. I już książka jest Wasza!!! Tylko tyle i po co budować szafy pancerne? Bunkry przeciw atomowe!!! Budujmy wiedzę i kulturę poprzez czytanie książek. Bardzo dużo zdrówka, życzy: Witold Bardziński

Cdn.