Aktualizacja Regulaminów pracy bocznicy oraz Przepisów wewnętrznych.

Dodane 28 listopada 2021 przez Witold Bardziński

Zapraszam na Blog Witolda Bardzińskiego – Po kolei, o Kolei – Bocznice kolejowe.

No tak, napisać, że nie prowadzę bloga, bo się nic nie dzieje, to tak jakby nic nie pisać. Dzieje się po prostu tyle, że ledwo starcza mi czasu w pracy zawodowej – Kancelaria Specjalistów Bezpieczeństwa Kolejowego Sp. z o.o. w Gliwicach (zarządzamy bezpieczeństwem użytkowników bocznic kolejowych) a przecież nie mogę też zapominać o rodzinie (ślę całuski), swoim hobby no i o „moich” Lekarzach (pozdrawiam serdecznie). No i jak zatelefonował Irek (pozdrowionka) z pytaniem czy się gniewam, bo również zaprzestałem pisać swojego Bloga, to pomyślałem czas się odezwać i podzielić się tym co mi „leży na wątrobie”.

Blog to jeszcze jeden z takich komunikatorów, że jak ktoś chce to czyta, jak nie chce to nie czyta i nikt go do tego nie zmusi. Co innego jak się odbiera telefon, nie bójmy się słów, od różnej maści oszustów i szukają ludzi aby ich tak naprawdę nabrać. Jak to i skąd to wszystko się bierze? Niektórzy sądzą, że jest to wynik szalejącego koronawirusa, „pozamykani” w domach, na zewnątrz osłonięci maskami z dobiegającymi zewsząd ostrzeżeniami do naszej psychiki trafiają informacje, że nie jak już to na pewno już w niedługim czasie umrzemy – to co mamy się cieszyć?! Właśnie w takim momencie dzwoni telefon, radosnym głosem informujący, że właśnie wygraliśmy laptopa. Czy to nie radosna wiadomość szyta na miarę z niespodzianką jak prawie przeszło już 60 lat gdy przychodził do nas Mikołaj? No tak ale ten Mikołaj miał też taką małą rózgę i ostrzegał – ucz się, słuchaj mamę i tatę! A z tym to już różnie bywało… No i jak taka szczęśliwa informacja do nas trafia, że właśnie otrzymamy laptop i gdy sobie pomyślimy, że przy tym całym kryzysie brakujących półprzewodników dostaniemy laptopa, staramy się przerwać temu bardzo wiarygodnemu głosowi, czy może jeszcze przynajmniej jeden laptop by się znalazł dla kogoś z naszej rodziny… okazuje się, że nie można zadać tak prostego pytania, głos w telefonie nie milknie nawet na sekundę, „gada, gada, gada…” rytmicznie z wielką siłą perswazji… no to ja też „gadam” swoje starając się go przekrzyczeć i coraz szybciej i coraz głośniej, bez skutku…

Tak Szanowni Państwo coraz częściej nie rozmawiamy, z człowiekiem, nawet z drugiej strony nie obrażając tych miłych zwierząt nie rozmawiamy z małpami, „rozmawiamy” z nagranym głosem, który nas naciąga aby nam odebrać coś z naszych przeważnie i tak zbyt małych emerytur, czy i tak z naszych zbyt małych pensji, itd., itp., Szanowni Państwo naprawdę uwierzcie, bez ciężkiej tak naprawdę pracy nic nie dostaniemy za darmo, no chyba, że otrzymamy „prezent” z naszej rodziny, często nawet się nie upominając. Właśnie myślę że nie tylko w moim imieniu ale w i w Państwa imieniu dziękujemy naszym dzieciom, że nas przed tymi oszustwami ostrzegają i bardzo często możemy liczyć tak naprawdę tylko na ich pomoc.

Ale do rzeczy ma być o kolei, po kolei i o naszych bocznicach… Co ciekawego słychać? Otóż chyba ktoś przejął się słowami wyżej wspomnianego Mikołaja i postanowił się uczyć. Ale wraz z wiekiem chyba go dopadła skleroza i zapomniał co obiecał Mikołajowi, rózga mchem porosła i leży gdzieś w piwnicy. Ale umysł do zarabiania pozostał sprawny. Więc jak to zrobić, żeby się nie narobić a zarobić? Można wziąć np. Regulamin pracy bocznicy oraz przepisy wewnętrzne i wskazać mnóstwo „poważnych błędów”. Te błędy wskazał „pan inspektor” – dlaczego piszę z małych liter? Z dużych liter bym napisał o Inspektorze z Urzędu Transportu Kolejowego, bo to tylko taki Inspektor ma prawo wskazywać nam błędy i uwagi! A ten „inspektor” zresztą jak i cała firma która ma też w swojej nazwie słowo „inspektorat” to aż strach się bać. Wygląda to jak wypisz wymaluj kontrola z UTK!!! Proszę jednak spokojnie, końcowe słowa w nazwie „inspektoratu” to Spółka z o.o., znaczy co? Po prostu podmiot gospodarczy taki jak każdy inny z milionów działających w Polsce. Przecież UTK nie ma w nazwie Sp. z o.o. Jest Instytucją Państwową opisaną co i jak działa w Ustawie o transporcie kolejowym (Rozdział 3 wspomnianej Ustawy). Ale sama nazwa tej wspomnianej spółki zawierającej „magiczne słowo „inspektorat” (dawniej jeszcze mieszczącej się pod tym samym adresem co oddział Terenowy UTK) i zamaszyste podpisy inspektora robią duże wrażenie szczególnie na Prezesach bocznic, którzy tak naprawdę się boją każdej kolejnej kontroli, a blady strach pada gdy się jeszcze „użyje” art. 66 Ustawy o transporcie kolejowym – „Za naruszenie przez przedsiębiorcę każdego z przepisów ust. 1 Prezes UTK nakłada, w drodze decyzji, karę pieniężną w wysokości do 2% rocznego przychodu przedsiębiorcy, osiągniętego w poprzednim roku obrotowym”.

Wracamy do tematu, ten pan „inspektor” zwrócił uwagę, że w Przepisach wewnętrznych i Regulaminie pracy bocznicy jednej z bocznic kolejowych jest mnóstwo błędów np., powołanie na zapisy w Ustawie o transporcie kolejowym (tekst jednolity Dz. U. z 2019 r., poz. 710 z późn. zm), a powinno być (tekst jednolity Dz. U. z 2020 r.poz. 1043 z późn. zm). A jaka jest prawda! Otóż szanowny panie „inspektorze” zerknąłem do Ustawy a tam pisze, że obowiązujący jest – tekst jednolity: Dz.U. 2021 poz. 1984. Tak, że przykro mi ale chyba się wydało, gdzie niektóre firmy zarabiają pieniądze.  Chyba też tylko dlatego, że pomimo trwającej nadal pandemii nasza gospodarka się kręci. Przecież w wypadku Regulaminów te zmiany należy uzgodnić z Zarządcą linii kolejowej w przeszło 90% należącej do PKP PLK S.A. a to przecież zabiera czas a czasami i pieniądze… Zerknijmy więc jak to dzieje się w Instrukcjach PKP PLK S.A., z których przypomnę zakupu na podstawie licencji mogą korzystać bocznice kolejowe (słowo wyjaśnienia – nie chcemy opracowywać własnych Przepisów wewnętrznych dla naszej bocznicy, możemy skorzystać z zakupu licencji na Instrukcje Zarządcy linii Kolejowej np. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.):

Instrukcja Id-1 – Instrukcja Warunki techniczne utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych strona 7 – powołanie na ustawę o transporcie kolejowym (Dz. U. Nr. 86, poz. 789 z późniejszymi zmianami).

Ale np. jest powołanie na ustawę z dnia 7 lipca 1994 r.. Prawo budowlane (tekst jednolity: Dz. U. z 2003 r. Nr. 207, poz. 2016 z późniejszymi zmianami), a to już nie jest prawdą, ten akt wygasł i kolejno nastąpiło wygaśnięcie trzech kolejnych aktów z tekstem jednolitym, żeby na dziś mieć obowiązujący: tekst jednolity – Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 7 lipca 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy – Prawo budowlane (Dz. U. 2020 poz. 1333 z póź. zm.).

Instrukcja Id-4 Instrukcja o oględzinach, badaniach technicznych i utrzymaniu rozjazdów – strona 2 jest powołanie na ustawę z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2013 r., poz. 1594 z późn. zm)!!! Czyli 6 wygaśnięć aktów a obowiązujący: Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 1 października 2021 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o transporcie kolejowym – Dz.U. 2021 poz. 1984 (na dzień 25.11.2021 r., godz. 12.40 jeszcze bez zmian)…

No tak panie „inspektorze” tutaj ma pan pełne prawo do popisu, poprawić kilkadziesiąt Instrukcji, ale będzie kasa!!! A jak nie, no to zatrzymać pociągi! Niech stoją!!! Przynajmniej jeszcze jedną pieczeń się upiecze, znajdzie pan sposób, że wreszcie nie będzie wypadków na przejazdach kolejowych!

Dajmy już spokój temu „inspektorowi”, a ruszmy Mikołaja z jego słowami – ucz się, ucz… Gdzie? Mikołaju tym razem polecaj wszystkim Kolejarzom Akademię UTK (tylko chwalić tą ceną inicjatywę).

Co było więc na jednym z ostatnich szkoleń Akademii UTK – dotyczących opracowywania Regulaminów pracy bocznic kolejowych – materiał publikowany podczas szkolenia:

Podstawa prawna i cel opracowania regulaminu.

Co wpisać:

Podstawą prawną jest § 6 ust. 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji;

Podstawowym celem opracowania regulaminu jest określenie technicznych i organizacyjnych warunków realizacji zadań zarządcy infrastruktury kolejowej oraz wykonywania przewozów kolejowych i czynności ładunkowych.

Ważne.

Nie ma potrzeby wymieniania aktów prawnych stosowanych podczas tworzenia regulaminu, jednak w przypadku ich opisania, nazwy przytaczanych aktów prawnych muszą być aktualne, a jeżeli podaje się publikatory, również one muszą być aktualne.

Dlatego zachowujmy zdrowy rozsądek, a przede wszystkim nie dajmy się nabrać czy zastraszyć. Jak mamy problem, nie bójmy się, zatelefonujmy do „swojego” Oddziału Terenowego Urzędu Transportu Kolejowego (też kolejna super Inicjatywa UTK  – „Piątki z UTK”) – porozmawiajmy o problemach na naszej bocznicy – naprawdę wierzcie mi Szanowni Państwo, otrzymacie rzetelną i dobrą informację.

Bardzo, bardzo dużo Zdrówka, życzy Witold Bardziński