Szanowni Państwo. Trochę było ciszy „w eterze”, ale nawet informatykowi Panu Markowi należy się trochę zaległego urlopu. Uwaga! Zmiana adresu firmy Tormax, teraz zapraszamy do odwiedzin przy ulicy Toszeckiej 102 w Gliwicach proszę się jednak wcześniej umówić, telefony i e-mail bez zmian. Zmiana cen! Szyny staro użyteczne cena na 1850 zł/1 tona, ale proszę Państwa mówimy tu o szynie z bardzo dobrymi parametrami: maksymalne zużycie równomierne do 2mm, szyna „twarda” rok produkcji po 1986, producent Huta Katowice itd., radzimy wysłać przed zakupem dobrego fachowca. Ceny innych materiałów nowych też lekko w górę. Prośba. Nie telefonujcie Państwo do mnie z pytaniami „a czy ma Pan szyny kolejowe? A po ile?”. Wszystkie pytania proszę kierować na e-mail [email protected] postaram się udzielić odpowiedzi jak najprędzej.
Szanowni Państwo, wracamy do świadectw typu budowli, praktycznie! Zwrócili się ostatnio do mnie pracownicy Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku z Jaworzyny Śląskiej. W ramach wzajemnej współpracy – ja zwiedziłem Muzeum z wspaniałym przewodnikiem Panem Zbigniewem Gryzgotem (nie będę opisywał wrażeń, zachęcam do odwiedzin całymi rodzinami) ja zobowiązałem się natomiast pomóc w złożeniu dokumentów wymaganych do uzyskania świadectwa bezpieczeństwa bocznicy. W tych aktualnościach skupmy się na jednym z tych dokumentów, wykazie świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu budowli (wzór takiego wniosku znajdą Państwo na „stronie” UTK). Na podstawie art. 22f. ustawy z dnia 28 marca 2003 r. (tekst jednolity Dz. U. poz. 1594 z dnia 06 grudnia 2013 r.), warunkiem dopuszczenia do eksploatacji typów budowli i typów urządzeń mających wpływ na poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie ust. 14 pkt 2, jest uzyskanie świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu dla pierwszego ich egzemplarza. W naszym przykładzie rozjazdu zwyczajnego S49 – 190 – 1:9 poszukujemy go w wykazie dotychczas wydanych świadectw (strona Urzędu Transportu Kolejowego): http://www.utk.gov.pl/pl/rynek-wyrobow-kolejowyc/rejestry-zwiazane/312,Wykaz-swiadectw-dopuszczenia-do-eksploatacji.html w wykazie w roku 2004 pod pozycją 93 wydano bezterminowo już takie świadectwo na „nasz rozjazd”. Dla porządku możemy sobie kopię takiego świadectwa wydrukować, korzystając ponownie z uprzejmości UTK na: http://www.utk.gov.pl/pl/rynek-wyrobow-kolejowyc/rejestry-zwiazane/4095,Elektroniczna-baza-swiadectw-dopuszczenia-typu-do-eksploatacji.html na dole „strony” wybierając dział: świadectwa dopuszczenia typu, wpisując „nasz” numer świadectwa: B/2004/093, klikamy enter i na dole pokazują się nam dane naszego świadectwa, klikając w napis z nr. świadectwa pokaże się nam nasze poszukiwane świadectwo w pełnej okazałości. Podobnie postępujemy z pozostałymi typami budowli. W naszym „wykazie” wpisujemy pod nr B/2004/093 z dn. 15.07.2004r. typ: rozjazd kolejowy zwyczajny Rz typu: Rz-190-1:9.
Chwała i podziękowania Urzędowi Transportu Kolejowego! Tym oto sposobem zaoszczędziliśmy 2 000 zł nie wpłacając ich do Urzędu, a tym samym nie zasilając naszego wciąż „ubogiego” budżetu Państwa.
Żeby nie było tak wesoło, sięgnijmy po wydruk, co tam też jest napisane: rok budowy po 1930 (fajnie, może być). Jazda na wprost do 120 km/h (niedługo będą stawiać radary). Musi być zbudowany z elementów opisanych na str. 2 – prawy lub lewy, szynowo sprężyste lub czopowe, konstrukcja krzyżownicy: szynowo-klockowa lub kuto-zgrzewana lub manganowa, sposób mocowania zwrotnicy… itd., „nasz” rozjazd powinien „wpiąć” się w te warunki, ale wracając na stronę 1 … Poszczególne elementy rozjazdu powinny być wykonane zgodnie z wymaganiami zawartymi w opracowaniu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. nr… dalej norma „Nawierzchnia kolei…” dalej „Wymagania i badania…” dalej „WTWiO”, proszę Państwa „ktoś” (w tym wypadku PKP PLK S.A.), nabyła prawa autorskie do tych publikacji, czy wolno nam korzystać z tych praw nie będąc ich właścicielem?! Tu każdy przypadek jest indywidualny! Dlatego my do każdego z przypadków prosimy o pomoc prawną naszych prawników, żeby nie było tak, że z jednej strony zaoszczędziliśmy 2 000 zł, nie mając wydanego świadectwa dla „naszego” rozjazdu, a z drugiej strony, ”ktoś” sobie przypomni, albo się „dowie” np. za 4 lata, że my korzystamy z praw autorskich – firmy bądź osób, sprawa do sądu i tak jak w przypadku „Bolka i Lolka”, proces i komuś trzeba zapłacić i to nie 2 000zł.
Ale Państwa pocieszyłem! To jeszcze dorzucę, tak żeby nie pisać przed samymi Świętami. Ilość kontroli Urzędu Transportu Kolejowego wzrośnie o ???% !!! Lepiej nie podam, a wiem! Jeszcze ktoś dostanie zawału i będzie na mnie. Lepiej się na zapas nie martwić, lepiej pójść na spacer, dotlenić płuca po tym siedzeniu na „nową” Ustawą o transporcie kolejowym, daremnie poszukując jutrzenki zmian, na lepsze… oby jeszcze zdrówko nie szwankowało, żeby Prezes nie krzyczał „znowu chcecie pieniądze na bocznicę!!!” i w akcie desperacji, zamknął cały ten … !!! Dużo zdrowia, życzy Witold Bardziński