Statut sieci kolejowej – odgałęzienie, początek, granica utrzymania bocznicy. Zapraszam.
Dodane 26 czerwca 2022 przez Witold Bardziński
Jeżeli bocznica kolejowa nie posiada statutu sieci kolejowej jest to równoznaczne z nadaniem zarządzanej infrastrukturze statusu infrastruktury nieczynnej.
Jeszcze nie ucichły echa wysłania odpowiedzi na pismo Prezesa UTK, DPN-WDZK.47.11.2022.3.KG z dnia 06 maja 2022 r., a już dociera do dużej części bocznic pismo Prezesa UTK – DPN-WDZK.464.4.2022.2.MF z dnia 08 czerwca 2022 r., zapoznałem się z raportem PKBWK i cóż, uważam ten raport za bardzo ciekawy materiał… dlaczego? Otóż jest w nim mowa „o słońcu” które oślepiło kierowcę, jest mowa o tym, że była propozycja zmniejszenia prędkości jazdy pociągu do 60 km/h a ktoś się na to nie zgodził itd. Itp… nie jest tak, że kierowca pędził z zawrotną prędkością i miał wszystkie ograniczenia za nic, to był splot wielu okoliczności a też między innymi niewykonanie zaleceń z przeglądu przejazdu, stąd te pismo, zajrzyjmy do naszych metryk, zajrzyjmy do protokołów, czy zalecenia w nich zawarte są wykonane? Czy nie jest tak jak kolega Zbyszek (Zbyszku pozdrawiam Ciebie i Rodzinkę) od kilku lat walczy z „Miastem” o ustawienie znaku „Stop”… Zbyszek pisze, miasto nie chce wydać takiej decyzji… bo… temat rzeka i takich spraw mamy wiele… może napiszę o tym w którymś z kolejnych blogów… a na pewno wykorzystamy to pismo, aby „wymóc” wykonanie zaleceń z protokołów przeglądów przejazdów.

Omówmy dzisiaj jeden z najważniejszych dokumentów bocznicy, dlatego jest wymieniony jako nr 1 podczas kontroli bocznicy. Jest to statut sieci kolejowej. Podczas kontroli bocznicy przez Inspektorów UTK najczęściej jest kwestionowana sprawa braku spólności zapisów – w statucie sieci kolejowej, regulaminie pracy bocznicy, planie schematycznym, świadectwie bezpieczeństwa – te zapisy są różne. A jakie mają być? Tą bazą powinno być świadectwo bezpieczeństwa użytkownika bocznicy dla wypełnienia pozycji dotyczących odgałęzienia bocznicy od linii kolejowej, natomiast jeżeli chodzi o początek i koniec naszej bocznicy wpisujemy te dane w pozycjach – początek linii i koniec linii. Dane te zanjdziemy w naszym regulaminie pracy bocznicy i na planie schematycznym.
Wiem, Szanowni Państwo, że właśnie najwięcej problemów jest z prawidłowym określeniem odgałęzienia bocznicy, jej początku oraz granicy utrzymania. Postaram się zająć tym tematem w następnych blogach, a teraz powróćmy do naszego Statutu i zajrzyjmy do naszej Bibli – Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. z 2021 r. poz. 1984 z późn. zm.)

Rozdział 2
Infrastruktura kolejowa
Art. 5. 1. Do zadań zarządcy infrastruktury, zwanego dalej „zarządcą”, należy:
- zarządzanie infrastrukturą kolejową polegające na:
- nadawaniu drodze kolejowej statusu linii kolejowej przez określenie:
- elementów infrastruktury kolejowej wchodzących w jej skład,
- jej punktu początkowego i końcowego,
- stacji kolejowych wchodzących w jej skład,
- odcinków, na jakie jest podzielona,
- jej numeru,
- nadawaniu drodze kolejowej statusu bocznicy kolejowej przez określenie jej punktu początkowego i końcowego,
- znoszeniu statusu linii kolejowej i bocznicy kolejowej,
- określaniu elementów infrastruktury kolejowej, które stanowią infrastrukturę prywatną lub nieczynną,
- wykonywaniu funkcji podstawowych;
- (uchylona)
- nadawaniu drodze kolejowej statusu linii kolejowej przez określenie:
1a)eksploatacja infrastruktury kolejowej polegająca na:
- udostępnianiu infrastruktury kolejowej, świadczeniu usług z tym związanych i pobieraniu z tego tytułu opłat,
- prowadzeniu ruchu kolejowego;
- utrzymanie infrastruktury kolejowej przez prowadzenie prac mających na celu utrzymanie stanu i zdolności istniejącej infrastruktury kolejowej do bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego, w tym nadzór nad funkcjonowaniem urządzeń sterowania ruchem kolejowym i przytorowych urządzeń kontroli bezpiecznej jazdy pociągów;
- zarządzanie nieruchomościami będącymi elementem infrastruktury kolejowej;
- udział w rozwoju infrastruktury kolejowej;
- odnowienie infrastruktury kolejowej.

Przykładowo treść statutu dla bocznicy kolejowej – prywatnej (dla potrzeb podania przykładu wszelkie dane są nieprawdziwe).
STATUT SIECI KOLEJOWEJ.
Zarządca: CFM Sp. z o.o. ul. Linowa 73 96-999 Korola | Lokalizacja bocznicy: CFM Sp. z o.o. ul. Linowa 73 96-999 Korola |
Wykaz infrastruktury kolejowej objętej statutem:
- Infrastruktura podlegająca udostępnianiu:
Brak
- Infrastruktura prywatna – TAK:
- Linie kolejowe:
Brak.
- Bocznice kolejowe – Tabela:
L.p. | Nazwa bocznicy kolejowej | Odgałęzienie | Nr rozjazdu odgałęziającego | Nr toru | Dojazd z linii PKP PLK/km linii | Rodzaj i nr dokumentu z zakresu bezpieczeństwa | Początek linii | Kilometraż początku linii | Koniec linii | Kilometraż końca linii |
1. | Bocznica kolejowa CFM Sp. z o.o. ul. Linowa 73 96-999 Korola | Linia kolejowa / km 936/ 780.820 | 940 | 330 | nr 936 Gliwice / Sopot Główny | Świadectwo bezpieczeństwa nr 999/UK/17 | Tor nr 13B | km 0.000 | Tot nr 24 | km 0.396 |
- Infrastruktura nieczynna:
Brak.
- Inne drogi kolejowe:
Brak.
- Elementy infrastruktury kolejowej zarządzane przez innego zarządcę:
Brak.
Szanowni Państwo dużo Zdrówka życzy: Witold Bardziński
Fotki ze Stanów, infrastruktura na jednej z bocznic kolejowych – Witold Bardziński
