RINF-PL. Wprowadzanie danych o torach kolejowych.

Dodane 6 stycznia 2019 przez Witold Bardziński

Szanowni Państwo, już po Nowym Roku, możemy się ostro zabrać do pracy. A jest nad czym pomyśleć, bo 16 marca 2019 r., zbliża się wielkimi krokami.

Tym z Państwa których bocznice nie wystąpiły jeszcze o dostęp do aplikacji RINF pomimo, że termin ustawowy minął 16 marca 2018 r., zalecam jak najszybciej złożenie tego wniosku: : https://utk.gov.pl/pl/uslugi/operatorzy-ocznic/uslugi-dla-operatorow-b/11776,Uzyskanie-dostepu-do-krajowego-rejestru-infrastruktury-kolejowej-aplikacja-RINF-.html .

Po otrzymaniu z UTK danych dostępowych do aplikacji RlNF-PL, jak wypełnić dane utworzenia – nowego punktu operacyjnego podałem w ostatnim blogu. Dzisiaj postaram się Państwu pomóc przy wprowadzeniu danych o torach kolejowych. Niby sprawa wydaje się prosta, a niestety taka nie jest, musiałem z Władkiem (pozdrawiam serdecznie Ciebie i Cieszyn) trochę „pogłówkować” aby podać prawidłowo te dane.

Zaczynamy. Tą część dotyczącą torów bocznych możemy wypełniać dopiero jak nasza bocznica będzie aktywna w rejestrze punktów operacyjnych. Wybieramy z górnego panelu – Dane RINF-PL. A następnie klikamy w punkty operacyjne – tory boczne. Wyszukujemy naszą bocznicę i klikamy „plusik” po lewej stronie. Klikamy następnie – Tor boczny. Każdy z torów naszej bocznicy wpisujemy osobno. Klikamy okienko „+ Dodaj”. Podajemy identyfikator toru bocznego, czyli wpisujemy numer naszego toru, zgodny z Regulaminem pracy bocznicy i z planem schematycznym. Podane daty, możemy pozostawić bez zmian. Dalej w Informacji ogólnej podajemy czy nasza bocznica należy do Transeuropejskiej sieci kolejowej TEN – kliknąć na wybierz wartość – Wybierz Poza TEN (w okienku pojawi się TAK).

W dwóch kolejnych polach należy określić czy dla bocznicy zostały wydane deklaracje WE. Kliknąc w skrajne prawe okienka „Nie dostępne jeszcze i wybrać:

NIE

NIE

Następny punkt to długość użyteczna!!! (nie ogólna) toru bocznego. Wpisujemy tą wartość. A co zrobić jak tej wartości nie mamy podanej, bo jest to np. tor dojazdowy, czy żeberko ochronne? Wpisujemy wartość długości użytecznej = „0” – zero.

Dalej mogą zacząć się kłopoty, stąd proszę o skoncentrowaną uwagę lub poprosić o pomoc znajomego kolejarza drogowca. Jeżeli Państwo takiego nie macie. Proszę napisać e-mail na: info@tormax.com.pl w temacie napisać: RINF – Blog, a postaramy się z Władkiem pomóc.

W kolejnej pozycji w Układzie linii podajemy – Nachylenie (w przypadku torów na których może odbywać się postój pojazdów kolejowych). Uwaga wpiszemy tu w większości przypadków  „0” zero. Dlaczego? Bo tor na naszej bocznicy musiałby mieć nachylenie wyższe niż wartość podana w TSI czyli więcej jak 2,5mm/m!!! Uwaga, wartość nachylenia na 1 metr!!! Stąd mogą być problemy, bo w naszym regulaminie mamy podane wartości nachylenia na długości w metrach na wartość pochylenia czyli przykładowo: 2.7 ‰/160 metrów = 0,017mm/m. Tak, że tutaj bardzo uważać.

Dalsza pozycja minimalny promień łuku poziomego tu też należy uważać podajemy tylko wartości łuków których promień jest mniejszy jak 150 metrów!!! Bocznic z takimi małymi promieniami łuków może trochę być, szczególnie takich starszych, często występują w Hutach, Kopalniach. Tak, że tu też zachowujemy ostrożność.

W następnej pozycji Minimalny promień łuku pionowego wpisujemy z prawdopodobieństwem na 99%, wartość „0” zero, bo w innym przypadku łuk pionowy dla łuków wypukłych musiałby być mniejszy jak 250 m., a dla łuków wklęsłych mniejszy od 300 metrów. Jestem ciekaw, czy na którejś bocznicy występują takie łuki pionowe? Z chęcią bym takie przypadki opisał.

Reszta pozycji NIE – chyba, że jesteśmy bocznicą usługową i występują: „opróżnianie toalet”, „czyszczenie pociągów z zewnątrz”  itd… ale to już zupełnie inna bajka… nie ze mną…

Na koniec klikamy „Zapisz”, tor ten pojawi się nam w tabeli. Możemy przejść do kolejnego toru.

Gdy wypełnimy wszystkie tory – Nasz OBOWIĄZEK wprowadzenia danych do RINF zostanie spełniony.

No dobrze… a co jak się pomyliliśmy? Nie ma problemu, wchodzimy na ikonkę z prawej strony na „edytuj” poprawiamy dane i po kłopocie.

Fajnie się pisze… po kłopocie. Niestety te kłopoty pojawiają się ciągle, nie mi się mądrzyć nad tą aplikacją, uważam, że trochę wiedzy mam, a problemy prawie zawsze występują… nawet w tym mijającym tygodniu, „wchodzimy” do rubryki Gminy, a okazuje się, że takiej Gminy – brak! A Gmina o podobnej nazwie występuje trzy razy. Cóż, było robić? Należy sięgnąć do pomocy wskazanej w aplikacji i wysłać e-mail. Odpowiedź przyjdzie albo zadzwoni telefon, stąd proszę pamiętać o podanie swojego numeru.

No i wypada mi pozdrowić Pana Leszka z Rzeszowa, to chyba Jego, jako jedna z pierwszych bocznic, która wypełniała tą aplikację. Starałem się pomóc w ramach moich możliwości… Tak na zakończenie rozmawiałem z Panem Leszkiem… czy to już koniec kłopotów z wypełnianiem naszych OBOWIĄZKÓW w tym Nowym 2019 Roku?

Chyba tak, chociaż??? …

Piszę ten tekst już w dniu 4.01.2019 r., dostałem e-mail o treści:

Szanowni Państwo,

w związku ze zbliżającym się terminem przekazywania danych do rejestru RINF przypominam o konieczności tworzenia punktów operacyjnych i wpisywania informacji o zarządzanej infrastrukturze kolejowej do rejestru RINF. Zgodnie z decyzją Komisji Europejskiej 2014/880/termin na przekazywanie danych upływa 16 marca 2019 r.

Dla ułatwienia spełnienia obowiązku wprowadzania danych do rejestru RINF  Urząd Transportu Kolejowego przygotował materiały pomocnicze dostępne na stronie internetowej www.utk.gov.pl w zakładce Rejestry à RINF.  W materiałach opisano cały proces obsługi aplikacji i wprowadzania danych do rejestru przy pomocy pytań i odpowiedzi oraz filmów instruktażowych. Proszę także zwrócić uwagę na kompletność i aktualność danych adresowych oraz identyfikacyjnych podmiotu. W szczególności podmioty, które nie uzupełniły NIP-u powinny to niezwłocznie zrobić.

Jeżeli Państwo przekazali już wszystkie dane o Waszej infrastrukturze bardzo dziękuję za szybkie spełnienie obowiązku ustawowego. W przypadku, gdy napotkacie problem, na który nie znajdziecie odpowiedzi w materiałach pomocniczych, proszę o e-mail na adres rinf@utk.gov.pl.

Z poważaniem …

 

To pismo dostała też większość bocznic z którymi mam kontakt, chodzi głównie o NIP. Skąd ten brak się wziął? Po prostu wypełniając wg. kolejności programu czy wg. poradnika, nie mamy tam informacji gdzie wpisać nasz NIP. Otóż doradzam:

Wchodzimy do Dane RINF PL, klikamy Punkty operacyjne – tory boczne. Wpisujemy nazwę naszej bocznicy. Na górze wybieramy Administracja i następnie – Podmiot. Klikamy ikonkę „ołówka” prawa strona przed ikonką zegarka. Możemy tutaj uzupełnić nasz NIP, Regon czy inne dane jeżeli jest ich brak lub są niezgodne. Nie myślmy nad uzupełnieniem pozycji Kod Zarządcy – ten kod zostanie nam nadany!!! W rubryce Typ podmiotu powinno być – Zarządca Infrastruktury, a w rubryce Typ podmiotu UTK – Zarządca toru bocznego. Też wyświetli się nam numer Świadectwa bezpieczeństwa bocznicy, który nadaliśmy w pierwszym etapie.

No powinno być ok!!!

Państwo którzy spełnili OBOWIĄZEK RINF, mają „raczej” Świadectwa bezpieczeństwa bocznicy, a co zrobić jak tego Świadectwa nie mamy? I przychodzi do nas informacja, od jednego a największych Przewoźników w Polsce w treści: … „bez podstawowych dokumentów nie możemy wznowić z Państwem współpracy.

  1. aktualne Świadectwo Bezpieczeństwa Państwa bocznicy kolejowej,
  2. uzgodniony z PKP PLK S.A. Regulamin pracy Państwa bocznicy kolejowej.”.

No cóż mi doradzić, chyba to co zawsze, uregulujcie Państwo sprawę ważnego Świadectwa bezpieczeństwa bocznicy jak najszybciej! Pamiętajcie Państwo również, żeby z przedłużeniem, ważności świadectwa bezpieczeństwa bocznicy nie czekać do ostatniej chwili termin złożenia wniosku 3 miesiące przed upływem końca ważności, tylko doradzam prace nad dokumentacją uaktualnienie Regulaminu, Przepisów, rozpocząć tak pół roku przed końcem ważności Świadectwa wtedy będzie i spokojniej i myślę, że taniej.

Na koniec życząc Państwu dużo Zdrówka w tym Nowym 2019 roku, przypominam o „naszym” Kochanym Maleństwie – Lenie Kmiecik, Córeczce Pana Piotra, jednego z Naszej Braci Kolejarskiej i proszę, jak będziemy rozliczać swój podatek, czy namówieni przez nas znajomi, wskazujmy w nim cel naszego 1 %:

Fundacja: „Na ratunek dzieciom z chorobą nowotworową” nr KRS-u: 86210 cel szczegółowy: Lena Kmiecik.

W imieniu Pana Piotra oraz własnym dziękuje: witold bardziński

Ps. Fotki  – Galeria z okien pociągu – witold bardziński

.