Pismo z UTK dotyczące przejazdów kolejowo-drogowych podlegających kategoryzacji.
Dodane 8 lutego 2021 przez Witold Bardziński
No i masz babo placek, uderz w stół a nożyce się odezwą! Dwa tygodnie temu napisałem na blogu o przejazdach kolejowych na terenie bocznic i zaraz na początku lutego otrzymaliśmy pisma z Urzędu Transportu Kolejowego z prośbą o wyjaśnienia tychże dotyczących. Tak się nie chwaląc cieszy mnie to, że mój blog, ma taki zasięg, a nawet nic to w porównaniu z tym, że ma taki duży odzew.
No, no ale nie przesadzajmy i „bardziński” nie popadaj w euforię tylko coś doradź jak wiesz! Dobrze zaczynamy, oto treść pisma:
„Szanowni Państwo,
realizując zadania Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, zwanego dalej „Prezesem UTK”, w zakresie nadzoru nad zachowaniem bezpieczeństwa w transporcie kolejowym oraz prawidłowym utrzymaniem i eksploatacją linii kolejowych, bocznic kolejowych oraz innych dróg kolejowych (podstawa prawna wynika z art. 13 ust. 1a pkt 7 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r., poz. 1043, z późn. zm.)), zwracam się do Państwa, jako użytkowników bocznic kolejowych, o przekazanie poniższych informacji:
1. czy na eksploatowanych przez Państwa bocznicach kolejowych, znajdują się przejazdy kolejowo-drogowe podlegające kategoryzacji zgodnie z treścią rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 20 października 2015 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie (tekst jednolity: Dz. U. z 2015 r., poz. 1744, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem”;
2. jeśli tak, proszę o podanie kategorii przejazdu kolejowo-drogowego oraz jego położenia;
3. jeśli nie, proszę o informację zwrotną, że na eksploatowanych przez Państwa bocznicach kolejowych, nie znajdują się ww. przejazdy kolejowo-drogowe.
Przepisy rozporządzenia stosuje się przy projektowaniu, budowie, przebudowie, remoncie i utrzymaniu skrzyżowań linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami publicznymi i drogami wewnętrznymi, a także ich użytkowaniu, co wynika z treści §2 ust. 1 rozporządzenia.
Odpowiedź na niniejsze pismo powinna wpłynąć do Prezesa UTK w terminie do 15 lutego 2021 r.
Przejazdy kolejowo-drogowe, czyli skrzyżowania linii kolejowych z drogami w jednym poziomie, są najbardziej newralgicznym elementem systemu kolejowego, z uwagi na występującą interakcję między dwoma systemami transportu.
Jak wynika z analiz prowadzonych przez Prezesa UTK, do największej liczby zdarzeń kolejowych dochodzi właśnie na przejazdach kolejowo-drogowych, pomimo stosowania coraz. bardziej zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. Zasadniczą rolę w ograniczaniu liczby zdarzeń odgrywa zatem właściwa postawa społeczeństwa w kontakcie z systemem kolejowym — np. korzystanie z wyznaczonych miejsc do przekraczania obszaru kolejowego oraz respektowanie obowiązujących przepisów prawa przez kierujących pojazdami .
Prezes UTK prowadzi obecnie szereg działań w kierunku poprawy poziomu bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. W ramach tych aktywności realizowane są cykliczne projekty i kampanie związane z szeroko pojętym bezpieczeństwem systemu kolejowego, takie jak promowanie kultury bezpieczeństwa w systemie kolejowym, szkolenie uczestników rynku w ramach Akademii Bezpieczeństwa Kolejowego (A BK), czy Kampania Kolejowe ABC skierowana do najmłodszych uczestników korzystających z przejazdów kolejowo-drogowych.
Informacje, które będą Państwo przekazywać do Prezesa UTK, są istotne z punktu widzenia analizy poziomu bezpieczeństwa na obszarze kolejowym. Przyczynią się również do lepszego jego monitorowania oraz prowadzenia działań mających zwiększyć świadomość wszystkich korzystających z przejazdów kolejowo-drogowych…”.

Przykład odpowiedzi dla bocznicy która nie ma skategoryzowanych przejazdów.
Skąd to wiemy? Z naszych Regulaminów pracy bocznicy i z planu schematycznego, jeżeli na naszej bocznicy nie ma przejazdów kategoryzowanych to ich nie wpisujemy, wówczas przykładowa treść pisma powinna wyglądać następująco:
Treść wysłanego pisma (nazwa bocznicy przypadkowa);
Gliwice; 03 luty 2021 r.
Prezes
Urzędu Transportu Kolejowego
Al. Jerozolimskie 134, 02-305 Warszawa
Dot; Pisma DMB-WSWB.47.63.2020.1.AD z dnia 21 stycznia 2021 r.
W odpowiedzi na pismo DMB-WSWB.47.63.2020.1.AD z dnia 21 stycznia 2021 r., otrzymane w dniu 01 lutego 2021 r., informujemy:
1. Na eksploatowanej przez nas bocznicy kolejowej TORWAR S.A., ul. Hokejowa12, 44-365 Gliwice, zlokalizowanej w Gliwicach przy ulicy Hokejowej 12, nie znajdują się przejazdy kolejowo-drogowe podlegające kategoryzacji zgodnie z treścią rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 20 października 2015 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie (tekst jednolity: Dz. U. z 2015 r., poz. 1744, z późn. zm.).
Pamiętajmy o obowiązku udzielenia odpowiedzi nawet wówczas gdy przejazdów kategoryzowanych na naszej bocznicy nie mamy.

Przykład odpowiedzi bocznicy, która ma przejazd publiczny.
Treść wysłanego pisma (nazwa bocznicy przypadkowa);
Gliwice ; 05 luty 2021 r.
Prezes
Urzędu Transportu Kolejowego
Al. Jerozolimskie 134, 02-305 Warszawa
Dot; Pisma DMB-WSWB.47.63.2020.1.AD z dnia 21 stycznia 2021 r.
W odpowiedzi na pismo DMB-WSWB.47.63.2020.1.AD z dnia 21 stycznia 2021 r., otrzymane w dniu 02 lutego 2021 r., informujemy:
1. Na eksploatowanej przez nas bocznicy kolejowej TORWAR S.A., ul. Hokejowa12, 44-365 Gliwice, zlokalizowanej w Gliwicach przy ulicy Hokejowej 12, znajduje się przejazd kolejowo-drogowy podlegający kategoryzacji zgodnie z treścią rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 20 października 2015 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie (tekst jednolity: Dz. U. z 2015 r., poz. 1744, z późn. zm.).
2. Kategoria przejazdu „A” w km 0.025 (oś jezdni) na skrzyżowaniu toru nr 12A z drogą publiczną ulicą Hokejową – na którym ruch drogowy jest kierowany:
– przez uprawnionych pracowników przewoźnika kolejowego, posiadających wymagane kwalifikacje,
(Uwaga autora – jeżeli przejazd obsługują pracownicy bocznicy wówczas zamiast przewoźnika kolejowego wpisujemy Zarządcy kolei, są też przypadki gdy jednym z pracowników jest pracownik przewoźnika kolejowego a drugim zarządcy kolei, wówczas wpisujemy – przez uprawnionych pracowników zarządcy kolei lub przewoźnika kolejowego, posiadających wymagane kwalifikacje,)
Oznakowany znakami drogowymi (zapis przykładowy):
– (A — 30) — inne niebezpieczeństwa,
– (T-10) — tablica – przejazd z bocznicą kolejową,
– (P-14) – linia warunkowego zatrzymania.
Koniec przykładu odpowiedzi.
A np. kat „F” wpisujemy czy nie wpisujemy? W piśmie UTK jest napisane „proszę o podanie kategorii przejazdu oraz jego położenia” stąd obojętnie jaką ma przejazd nadaną kategorię: „A”; „B”; „C”; „D”; „E”; „F” – to wpisujemy nadaną kategorię.
Pamiętać musimy, że oprócz podanej kategorii przejazdu w zapisach Regulaminu pracy bocznicy i na planie schematycznym, na przejazdy te musimy posiadać metrykę przejazdu.

Co zrobić gdy w zapisach Regulaminu i na planie schematycznym, mamy przejazd np. kat. „D”, a w sumie nie jest to przejazd publiczny? Pisałem o tym w ostatnim blogu. Co zrobić?
Proponuję dokonać zmiany w Regulaminie pracy bocznicy i na planie schematycznym i wysłać pismo o treści:
Treść wysłanego pisma (nazwa bocznicy przypadkowa);
Gliwice; 03 luty 2021 r.
Prezes
Urzędu Transportu Kolejowego
Al. Jerozolimskie 134, 02-305 Warszawa
Dot; Pisma DMB-WSWB.47.63.2020.1.AD z dnia 21 stycznia 2021 r.
W odpowiedzi na pismo DMB-WSWB.47.63.2020.1.AD z dnia 21 stycznia 2021 r., otrzymane w dniu 01 lutego 2021 r., informujemy:
1. Na eksploatowanej przez nas bocznicy kolejowej TORWAR S.A., ul. Hokejowa12, 44-365 Gliwice, zlokalizowanej w Gliwicach przy ulicy Hokejowej 12, nie znajdują się przejazdy kolejowo-drogowe podlegające kategoryzacji1 (1 W trakcie uzgodnień jest zmiana w Regulaminie pracy bocznicy dotycząca kategoryzacji przejazdów w zgodzie z powyższym zapisem. Po uzgodnieniu i zatwierdzeniu zmiany, powiadomimy Prezesa UTK odrębnym pismem.) zgodnie z treścią rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 20 października 2015 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie (tekst jednolity: Dz. U. z 2015 r., poz. 1744, z późn. zm.).
Koniec treści
Czy koniecznie zawiadamiać Prezesa UTK o zmianie w Regulaminie? Wybaczcie Szanowni Państwo, że tutaj nie podpowiem…
Jak zmienić te zapisy w Regulaminie i na planie schematycznym, gdy nie mamy „już” skategoryzowanych przejazdów?
Treść wysłanego pisma (nazwa bocznicy i zarządcy linii kolejowej przypadkowa – należy podać właściwego zarządcę i jego adres z którym bocznica jest połączona);
PKP PLK S.A.
Zakład Linii Kolejowych
Zwracamy się z prośbą, o uzgodnienie projektu zmiany w obecnie obowiązującym Regulaminie pracy bocznicy kolejowej TORWAR S.A., ul. Hokejowa12, 44-365 Gliwice, zlokalizowanej w Gliwicach przy ulicy Hokejowej 12, w sposób następujący:
Rozdział 2, pkt. 2.11 – Przejazdy kolejowe i przejścia dla pieszych w poziomie szyn, poprzez:
1. wykreślenie:
- Nadpisanie:
słowa drogą nad słowem publiczną
- Zapis po zmianie będzie następujący:
drogą
przejazd kat. „D”, w km 0.172 na skrzyżowaniu toru nr 102 z publiczną (dojazdową do Zakładu) – niestrzeżony, oznakowany krzyżami Św. Andrzeja i znakami „Stop”.
UZGADNIAM PKP PLK S.A.: ZATWIERDZAM:
A też propozycja pisma, o uzgodnienie (z tą opłatą za Zmianę, jest różnie u poszczególnych Zarządców, jedni biorą opłatę niektórzy nie, ale raczej nie, jeżeli już to ta opłata jest również różna w granicach 600 – 800 zł):
Gliwice ,03 luty 2021 r.
PKP PLK S.A.
Zakład Linii Kolejowych
Zwracamy się z prośbą, o uzgodnienie projektu zmiany w 5 egzemplarzach (w tym 2 dla PKP PLK S.A.) w obecnie obowiązującym Regulaminie pracy bocznicy kolejowej TORWAR S.A., ul. Hokejowa12, 44-365 Gliwice, zlokalizowanej w Gliwicach przy ulicy Hokejowej 12.
Koszty z tytułu uzgodnienia Zmiany zobowiązujemy się zapłacić przelewem w terminie i zgodnie z wystawioną fakturą VAT.
Z poważaniem:
Uwaga, proszę pamiętać, że zmianę na planie schematycznym powinna parafować osoba z uprawnieniami w zakresie linii, węzłów i stacji kolejowych.

A jak na bocznicy występują tory kolejowe nieczynne?
Chociaż w Piśmie Prezesa UTK jest napisane:
„Natomiast przepisów rozporządzenia nie stosuje się do skrzyżowań linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami wewnętrznymi i przejściami służbowymi, służącymi zarządcy kolei (§2 ust. 2 rozporządzenia) oraz skrzyżowań stanowiących przecięcia drogi z linią kolejową lub bocznicą kolejową, na których zarządca kolei nie dopuścił ruchu kolejowego (§2 ust. 2a rozporządzenia). Dlatego niniejsze zapytanie nie dotyczy tego rodzaju przejazdów”.
Uważam, że nikomu korona z głowy nie spadnie jak wyśle treść pisma z odpowiednim zapisem w odnośniku:
Treść wysłanego pisma (nazwa bocznicy przypadkowa);
Gliwice; 03 luty 2021 r.
Prezes
Urzędu Transportu Kolejowego
Al. Jerozolimskie 134, 02-305 Warszawa
Dot; Pisma DMB-WSWB.47.63.2020.1.AD z dnia 21 stycznia 2021 r.
W odpowiedzi na pismo DMB-WSWB.47.63.2020.1.AD z dnia 21 stycznia 2021 r., otrzymane w dniu 01 lutego 2021 r., informujemy:
1. Na eksploatowanej przez nas bocznicy kolejowej TORWAR S.A., ul. Hokejowa12, 44-365 Gliwice, zlokalizowanej w Gliwicach przy ulicy Hokejowej 12, nie znajdują się przejazdy kolejowo-drogowe podlegające kategoryzacji1 (1Zgodnie ze statutem sieci kolejowej TORWAR S.A., ul. Hokejowa12, 44-365 Gliwice, zlokalizowanej w Gliwicach przy ulicy Hokejowej 12, na bocznicy występują tory kolejowe nieczynne. W nieczynnym torze kolejowym nr 101 w km: 0.074; 0.129; 0.216; 0.290 znajdują się przejazdy kolejowo-drogowe kat. „D”.) zgodnie z treścią rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 20 października 2015 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie (tekst jednolity: Dz. U. z 2015 r., poz. 1744, z późn. zm.).

No i na tym zakończmy, zresztą jak coś w piśmie z UTK mamy telefon, możemy się kontaktować i wtedy uzyskamy właściwą i fachową informację.
Szanowni Państwo, na koniec zwracam się ze szczególną prośbą o wsparcie finansowe na leczenie „Naszej Kochanej Lenki”. Ostatnio rozmawiałem z Panem Piotrem (Ojcem Lenki – należy do naszej Braci Kolejarskiej), podczas ostatniej wizyty w Centrum Zdrowia Dziecka w Warszawie (styczeń 2021 r.) poinformowano Rodziców Lenki, że stan Zdrowia Lenki jest obiecujący, dobra to wiadomość, wiadomo, że nie jest to informacja o tym, że Lenka całkowicie wyzdrowiała i nie potrzebuje już bardzo specjalistycznej opieki i rehabilitacji…, stąd w dalszym ciągu jest prośba Rodziców Lenki z prośbą o wsparcie finansowe w formie odpisu 1% od podatku, na dalsze leczenie i rehabilitację Leny Kmiecik, która jest podopieczną fundacji „Na ratunek dzieciom z chorobą nowotworową” – pomożecie bardzo Szanowni Państwo, przekazując swój 1% podatku, Fundacji Na Ratunek Dzieciom z chorobą nowotworową, nr KRS-u: 86 210 i cel szczegółowy: Lena Kmiecik.
TAK NIEWIELE TRZEBA, ABY DAĆ NADZIEJĘ, WALCZYMY JUŻ PIĄTY ROK I NIE PODDAJEMY SIĘ
Napisał Pan: Piotr Kmiecik który również bardzo dziękuje, w swoim i córki imieniu.
Szanowni Państwo, bardzo, bardzo dużo Zdrowia, życzy: Witold Bardziński

.