Kontrola UTK cz.2

Dodane 2 lutego 2020 przez Witold Bardziński

Kontrola UTK, jak przygotować się do kontroli w terenie.

Szanowni Państwo.

Tak jak pisałem w poprzednim blogu. Zaczynają się kontrole bocznic. Musimy być w pełnej gotowości, coś takiego podobnego jak cała nasza służba medyczna musi być przygotowana na Koronawirusa 2019-nCoV, tak my na bocznicach musimy być przygotowani na kontrolę UTK. Ale teraz „bardziński” to przesadziłeś jak się ma kontrola UTK, która ma za zadanie poprawę bezpieczeństwa na bocznicach kolejowych do zabezpieczenia naszego kraju, ba powiem więcej Europy i Świata przed najgroźniejszym wirusem, który może zabijać tysiące ludzi?

No tak wybaczą mi Państwo raczej niefortunne porównanie, ale takie myśli mnie nachodzą jak jadę na te bocznice, żeby „spojrzeć”, czy wszystko jest w porządku. Nie tylko błądzę myślami gdzieś po bocznicach, ale również w samochodzie słucham radia… do studia Radia Jedynki, zaproszono Pana Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka i prowadzący ten wywiad spiker dał 1 minutę Panu Ministrowi na przedstawienie osiągnięć naszego kolejnictwa. To coś takiego jak bym w tym miejscu zakończył ten mój blog!!! Pan Minister sam był chyba zaskoczony tym czasem i ja też tak sobie pomyślałem co w czasie tej 1 minuty powie Pan Minister? Też sobie pomyślałem, to podobnie jak mnie czasami spotyka ta walka z czasem, tylko ja dostaję najczęściej termin 14 (rzadko) albo 21 dni czasu na dokonanie poprawy Regulaminu i uzgodnienie go z PKP PLK S.A. i jeszcze jak jest taka potrzeba uzgodnienia to uzgadniam regulamin z bocznicą od której oddziela się tor naszej bocznicy. Przy okazji dziękuję bardzo tym wszystkim, którzy pomagają mi osiągnąć metę tego biegu – Kochani Kolejarze.

No dobrze co Pan Minister powiedział w ciągu tej 1 minuty? Przede wszystkim pochwalił okres ostatnich 4 lat gdzie stale wzrasta ilość przewożonych pasażerów. Brawo i Gratuluję. Ja też czasami korzystam, ale tak jak w tym przypadku jazda samochodem zajmie mi około 2,5 do 3 godzin to pociągiem jeszcze niestety bym nie zajechał w ciągu 6 godzin. Ze mną jest jeszcze sprawa inna mam sprzęt pomiarowy który z trudem wszedłby do samochodu osobowego to o pociągu nie ma mowy. Ale tak sobie myślę, za ten wzrost płacą również ludzie, którzy w ogóle nie korzystają z tej formy transportu, przecież do kolei regionalnej np. moje Koleje Śląskie – „Sześć milionów złotych dołoży do funkcjonowania Śląskich Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Kolej to spółka Województwa Śląskiego, które w 2020 r. wesprze tego przewoźnika (oraz Przewozy Regionalne) prawie 195 mln. zł”. To Szanowni Państwo do samych przewozów pasażerskich, a przecież też są pieniądze na budowę i restrukturyzację infrastruktury kolejowej z Naszego Budżetu czy Unii Europejskiej, no tak ale tu korzystają też na tym przewozy towarowe? Tak tylko jest taka różnica, że do przewozów towarowych nie dopłaca nasze Państwo.

Tak, można pomyśleć, co ty „bardziński” chcesz, masz fajną pracę, czym więcej kontroli, to ty masz więcej kasy! Nie Szanowni Państwo, póki tego nie zrozumiemy, że bez bocznic kolej przestanie istnieć, to będzie źle, a nawet bardzo źle. Pan Krzysztof (pozdrawiam serdecznie) zawsze powtarza swoim pracownikom, bocznice są takim tworem jak końcówki nerwowe naszych palców czy najdalszych części mózgu, tutaj krew też musi docierać, jak będzie płynąć tylko aortą???!!!…

Po przejrzeniu dokumentów idę na bocznicę, mierzę rozjazdy, a też przyglądam się pracy drużyny manewrowej. Widzę znaki kolejowe z których poodchodziła farba, porozrzucane płozy hamulcowe, rozjazdy niepoukładane w prawidłowej drodze przebiegu (w prawidłowym położeniu „kula” przeciwwagi powinna być kolorem białym do góry) napisy na latarniach zwrotnicowych wyblakłe lub nieczytelne, samochody podczas wyjeżdżania z dzikiego parkingu, przejeżdżają zbyt blisko toru, po torach walają się jakieś papiery i inne nieczystości itd. Itp.

Pracownicy obsługi niezadowoleni bo proszę ich o odstawienie wagonów z jednego z rozjazdów abym mógł go pomierzyć…, w ogóle nie podoba mi się kilka rzeczy, które muszą być poprawione. O tym wszystkim napiszę w swoim raporcie. Raport ten jest tylko dla właściciela bocznicy. Uważam, że do kontroli bocznicy będziemy dobrze przygotowani. Chociaż? Czy zmieni się mentalność tych pracowników? Czy jak przyjadę znowu na wiosnę, zobaczę w nich chęć do zmian, czy drogi przebiegu będą prawidłowo ułożone, płozy poukładane na stojakach, śmieci z torów posprzątane, rowki w żłobkach przejazdowych oczyszczone…

Ja wiem, że się wiele codziennie dzieje i trzeba to wszystko z kolegami omówić, też pracowałem kiedyś i w brygadach torowych począwszy od normalnego robotnika torowego, czy w drużynach manewrowych począwszy od manewrowego, nikt nigdy z nas nie chodził do żadnych psychologów nie mieliśmy depresji, chociaż był to czas, że w sklepach nic nie było!!! Tak, tak kochana młodzieży Biedronki, Lidla czy tam innych Super i Hiper Marketów nie było, teraz więcej towaru jest w niedziele bez handlu, w punkcie pocztowym „Żabka”, jak dawniej w o wiele większym sklepie w dni handlowe… Ale co ja tam będę Wam Kochani marudził, idź już „bardziński” na emeryturę!!! Ano, z chęcią pójdę, ale czy Wy „moi” następcy możecie mi ją zapewnić w jakimś nawet niewygórowanym stopniu?

Zanim jednak przejdę na tą emeryturę i Pan Krzysztof też i zastąpi nas Nasze Kochane Maleństwo – Lena Kmiecik, zapraszamy 5 osób (1 osoba z bocznicy) liczy się kolejność zgłoszeń na e-mail w.bardzinski@ksbk.pl na szkolenie:

Obowiązki koordynatora użytkownika bocznicy w sprawach dotyczących kwalifikacji zdarzeń kolejowych i powiadamiania

W ramach szkolenia:

Blok I cz. 1.

Omówione zostaną:

  1. Zasady postępowania w zakresie zapobiegania poważnym wypadkom, wypadkom i incydentom,
  2. Przykładowa Instrukcja w sprawie poważnych wypadków, wypadków i incydentów na bocznicy kolejowej (wzór w wersji papierowej i edytowalnej otrzyma każdy uczestnik szkolenia),
  3. Zapisy w regulaminie pracy bocznicy dotyczące – postępowania w razie wypadku z ludźmi lub wypadku z taborem kolejowym.
  4. Wybrane zdarzenia kolejowe.

Blok I cz. 2.

Aukcja rzeczy i przedmiotów związanych z kolejnictwem na rzecz – „Fundacji na Ratunek dzieciom z chorobą nowotworową – Lena Kmiecik”.

Blok Il

Zostaną omówione praktyczne porady w następujących aspektach:

  1. prawidłowości powiadamiania;
    1. powoływania przewodniczącego komisji kolejowej,
    1. prowadzenia postepowania i tryb pracy komisji kolejowych,
    1. postepowanie pracowników bocznicy

Udział w szkoleniu zostanie potwierdzony wydanym certyfikatem.

Udział w szkoleniu jest bezpłatny, jednak miło nam będzie za wszelkie wpłaty na rzecz – Fundacji na Ratunek dzieciom z chorobą nowotworową – Lena Kmiecik” (KRS: 86210 konto fundacji: 11 1160 2202 0000 0001 0214 2867).

Ze względu na ograniczoną ilość miejsc prosimy o wcześniejsze zgłaszanie osób zainteresowanych.

Miejsce szkolenia:

Katowice, ul Kościuszki 55.

Uwaga:

Trudności z parkowaniem samochodu, zaleca się korzystanie z parkingu w Galerii Katowice.

Termin szkolenia:

25 marca 2019 rok (środa)

Program szkolenia:

8.30 — 9.00 – Przyjęcie uczestników z poczęstunkiem.

9.00 — 11.15 — Blok I cz. 1.

11.15 – 11.30 – przerwa,

11.30 — 12.00 – Blok I cz. 2.

12.00 – 12.30 – przerwa — poczęstunek

12.30 –   14.00 – Blok Il

14.15 — koniec szkolenia

Wykładowca:

Krzysztof Iwankiewicz — Naczelnik Działu Kontroli i Instruktażu w PKP Polskie Linie Kolejowe, Zakład Linii Kolejowych w Sosnowcu, Ekspert zarządzania bezpieczeństwem bocznic kolejowych w Kancelarii Specjalistów Bezpieczeństwa Kolejowego Sp. z o.o. w Gliwicach.

Ponieważ jesteśmy jeszcze w trakcie organizacji, nie publikuję osób specjalnie zaproszonych, jak również sponsorów szkolenia. Te osoby i ewentualne firmy wskażemy już w oficjalnym zaproszeniu.

No tak już na koniec. Wreszcie odkryłem karty, kto to jest tajemniczy Pan Krzysztof. Przede wszystkim napiszę tak, jest prawdziwie dobrym człowiekiem. Wiem, że potrafi też dobrze opier…, ale też w sytuacjach wydających bez wyjścia, tylko On posłuży dobrą radą. Niektórzy, którzy nie znali wcześniej Pana Krzysztofa po pierwszym szkoleniu, które zorganizowaliśmy w temacie o bezpieczeństwie na przejazdach kolejowych byli, są i będą pod Jego urokiem, stąd ciągłe pytania czy będą dalej organizowane szkolenia z Panem Krzysztofem w roli głównej. Odpowiem więc, tak organizowanie tego rodzaju szkoleń będą cykliczne w naszym kalendarzu i odbywać się będą jeden raz na kwartał. Żeby do końca przedstawić Pana Krzysztofa zerknijmy jeszcze na Jego dossier:

Wykształcenie:

Wykształcenie wyższe techniczne, studia inżynierskie i magisterskie uzupełniające na Wydziale Transportu i Komunikacji o specjalności Organizacja i Technika Transportu Kolejowego Politechnika Śląska w Gliwicach.

Ukończone kursy (nazwa kursu rok ukończenia);

Kurs doskonalący w zakresie ratownictwa kolejowego — 2003, seminarium w zakresie obsługi kontroli zewnętrznych- 2010. Akademia trenera 2005-2006 (Technika prowadzenia efektywnych prezentacji i szkoleń. Przygotowanie materiałów szkoleniowych. Techniki uczenia człowieka. Trudne sytuacje szkoleniowe.). Certyfikat na prowadzenie zajęć w szkoleniu zawodowym z Techniki i organizacji ruchu kolejowego. Sygnalizacja kolejowa-2006 rok. Zaświadczenie uczestnictwa w szkoleniu — Sztuka budowania efektywne i komunikacji interpersonalnej oraz prowadzenie spotkań-2007.

Uprawnienia, egzaminy (rodzaj, rok uzyskania(złożenia, okres ważności):

Egzamin ścisły na referendarza służby techniczno- ruchowej 1977, kurs III stopnia doskonalenia kwalifikacji kierowniczych 1981, kurs doskonalący w zakresie ratownictwa kolejowego 2002, szkolenie w zakresie obsługi kontroli zewnętrznych 2009

Doświadczenie w pracy dydaktycznej (prowadzone kursy lub szkolenia: data, nazwa, organizator):

od 1990r udział w organizowanych kursach i szkoleniach w strukturach PLK oraz w Centrum Szkolenia na stanowiska: dyżurny ruchu, nastawniczy, dróżnik przejazdowy, zwrotniczy, ustawiacz, manewrowy, kierownik pociągu.

Przewodniczący komisji egzaminacyjnych na powyższe stanowiska oraz na stanowisko Prowadzący maszyny do kolejowych robót budowlanych.

Tematyka prowadzonych zajęć:

(rodzaj szkolenia, tematyka/przedmiot, zagadnienia, specjalność, itp.):

Udział w szkoleniach wewnątrzzakładowych (pouczenia, kursy) poruszając tematykę związaną z: techniką ruchu kolejowego, organizacją ruchu kolejowego oraz sygnalizacją kolejową, posiada bardzo dużą wiedzę w temacie, niezbędną teorię z zakresu omawianego zagadnienia przedstawia w możliwie atrakcyjny sposób podparty różnymi ciekawymi przykładami, przepisami, instrukcjami, przykładami dokumentów, obowiązujących druków i formularzy, filmami, slajdami (również przy użyciu materiałów audiowizualnych.

To zawodowo, a jako Człowiek? Według mnie, jest bardzo wrażliwym Człowiekiem, uczulonym na krzywdę ludzką, nie lubi kłamców i złodziei, zna też swoje wady i głośno się do nich przyznaje. Ja natomiast uważam, że Pan Krzysztof ma jedną wielką „wadę”, jest za dobry, ktokolwiek zatelefonuje nawet późną nocą i powie o swoich zawodowych czy sercowych problemach – Pan Krzysztof zupełnie bezinteresownie pomoże. Dlatego na koniec proszę oszczędzajmy Pana Krzysztofa.

Szanownym Państwu i Panu Krzysztofowi bardzo, bardzo dużo Zdrówka, życzy: witold bardziński

Fotki – „z wiaduktu kolejowego w Tarnowskich Górach” – witold bardziński

.