Gdzie kupić podkłady strunobetonowe?

Dodane 23 czerwca 2019 przez Witold Bardziński

Dziś trochę wiadomości o podkładach strunobetonowych  i gdzie je można kupić. Zapraszam.

Szanowni Państwo i już wakacje! Większość się cieszy, szczególnie Ci co pluszczą się w polskim morzu. Ja wspomnę trochę „wakacje” z ubiegłego wieku tak połowa lat 90’-tych. Mieliśmy „tylko” podbić tor na jednej z bocznic Plasserem (taki mechaniczny pociąg, który podnosi tor pod podkłady napycha tłuczeń i dzięki temu tor znowu mamy wyrównany w planie i profilu). Tor był ułożony na podkładach strunobetonowych, Plassera mieliśmy zakontraktowanego na parę godzin, bo najpóźniej na drugi dzień z rana musiał jechać na inną budowę. No i Plasser zaczyna podnosić tor, podnosi go za szynę od spodu, i dźwiga w górę? Niestety wyrywając przy okazji wkręty z podkładów, natomiast same podkłady strunobetonowe zostają nieporuszone w gruncie.

Nie będę cyganił, chociaż nie ma się czym chwalić, brygada brechami pomagała podnosić podkłady do góry, „chłopaki” się strasznie namachali ale się udało późną nocą – tor był podbity. Do czego chcę nawiązać? Aby Szanowni Państwo, nie kupować podkładów strunobetonowych używanych. Wiem, że się nie przysłużę niektórym kolegom z branży, ale bardzo często wkrętu w podkładzie już nic nie trzyma. Bardzo często firmy kolejowe chcą się pozbyć podkładów, bo są one często traktowane jako odpad i oddają je za darmo szczególnie te z których odkręcono płytki od podkładów i wtedy płytki, śruby, wkręty idą na złom a podkłady zostają i ich sterty tworzą przy torach katastroficzny krajobraz.

Że przytoczone powyżej sytuacje nie są rzadkością, przytoczę też przykład z jednej bocznicy gdzie spędzałem wakacje ale to była pierwsza dekada XXI wieku.

Było tak – przyjedź Pan przyjedź, ocenisz wystawisz kosztorys i działamy. Trochę tych kilometrów było od Gliwic, tak że spałem w tej miejscowości w jednym z hoteli i rano przychodzę na bocznicę. Fajnie nie jest szczególnie w torze najbardziej eksploatowanym podkłady drewniane w stanie biologicznego rozkładu. Spotykam się z Panem Prezesem i mówię w tym torze to musicie wymienić podkłady jeszcze w tym roku, bo coś może Wam pojechać nie tak i będą problemy. Pan Prezes odpowiada, że wie o tym, szykowali się już do wymiany w roku ubiegłym, ale wykonawca przywiózł materiał -podkłady, wziął za nie kasę i coś się nie odzywa. Pytam P. Prezesa a gdzie są te podkłady? Pan Prezes odpowiada musiał je Pan widzieć są złożone na międzytorzu??? …

Owszem widziałem ale to były stare podkłady betonowe bez płytek. Tak to o te podkłady chodziło Panu Prezesowi. Ile zapłacił nie pytałem i też wiedzieć nie chciałem, powiedziałem, że nawet jak by podkłady miały płytki to akurat się do tego toru nie nadają, bo tor ma łuki o promieniu poniżej 160 metrów. A też wymiana podkładów drewnianych bo takie były w torze na podkłady betonowe będzie o wiele droższa, bo pamiętajmy podkład strunobetonowy jest wyższy od drewnianego, będzie trzeba po wymianie regulować tor mechanicznie, podkład strunobetonowy też waży około 250 kg a nie jak drewniany około 80 kg… ludzie mi się zajadą i wyda Pan wiele kasy więcej, a tak wrzucamy jak było w eksploatowanym torze, nowe podkłady drewniane i zamiast wymienić 300 podkładów strunobetonowych wymienimy Panu w tej cenie prawie 400.

Spędziłem na tej bocznicy i „moi” Ludzie (pozdrawiam serdecznie) jeszcze parę lat. Ale teraz P. Prezesa zwolnili, pracownika zajmującego się torami też odesłali do domu i się zastanawiają jak wozić towar koleją, ale bez nakładów na infrastrukturę, a też żeby tyle nie płacić przewoźnikowi… itd., itp. To takiemu „myśleniu” mówię nie! Nie ze mną takie numery! Wolę trochę wydać i pojechać do tej miejscowości na wakacyjny wypoczynek, zresztą w maju przejeżdżałem i wiecie co Państwo te podkłady strunobetonowe bez płytek jeszcze są na placu. Dawali nawet za darmo, żeby ktoś wziął ale chętnych brak!!!

Tak, że Szanowni Państwo jak już stosujecie podkłady strunobetonowe to kupujcie je nowe. Z zazbrojeniem typu szynowo sprężystym zapłacicie tyle samo co za zazbrojony klasycznie podkład drewniany. A trwałość będzie o wiele większa nawet  dwa razy dłużej będą eksploatowane podkłady strunobetonowe od tych drewnianych. Stąd taki bum na kolei na podkłady strunobetonowe, tylko pamiętajmy, że na infrastrukturze „braci starszych” tam gdzie jeździ nasze Pendolino nie ma łuków poniżej 300 metrów, też wymiany nie dokonują pracownicy ręcznie, całość roboty wykonują pociągi zmechanizowane i w ciągu dnia zrobią o wiele więcej jak my na bocznicach w całe wakacje!

Producenci podkładów strunobetonowych:

33-121 Bogumiłowice 299 (koło Tarnowa)

tel: (0048) 14 675 23 19/30; tel. kom: (0048) 609 038 211 lub 695 927 598

strona: www.strunbet.pl; e-mail: marketing@strunbet.pl

  • WPS Consolis

Wytwórnia Podkładów Strunobetonowych STRUNBET S.A.

64-850 Ujście, Mirosław 51

Centrala: +48 67 28 40 340

Sekretariat: +48 67 28 40 081

Dział sprzedaży: +48 67 28 40 083

Fax: +48 67 28 40 082

Strona: www.wps-sa.com.pl;

e-mail: wps@wps-sa.com.pl

 Zakład w Goczałkowie.

Wytwórnia podkładów strunobetonowych

58-152 Goczałków, ul. Strzegomska 41

tel: : (0048) 32 66 11 000

  • Track Tec S.A.

Wytwórnia podkładów strunobetonowych

16-402 Suwałki, ul. Majora Hubala 5

tel: : (0048) 87 566 58 09

No i tyle też w tym Blogu, dużo Zdrówka, Szanowni Państwo, Pogody w Wakacje! Życzy: Witold Bardziński. Fotki z budowy: Tormax Witold Bardziński

.